neděle 14. března 2010

Družebná neděle

Dnes je neděle družebná- tři týdny do Velikonoc. Je zajímavý fakt, že ač jsou Velikonoce prezentovány jako největší křesťanský svátek, v obecném povědomí tyto předvelikonoční neděle moc nefungují. Třetí neděli adventní zná v podstatě každý, neděle družebná je mnohem méně známá. I mně ji vnucuje kalendář Krásné paní, nijak zvlášť totiž Velikonoce nesvětíme. Ale když už to tady na mě mrká, tak to zmíním. Ta dnešní neděle byla jediná v postním období, kdy se mohlo tančit a navíc byla dnem, kdy se předjednávaly námluvy. Budoucího ženicha doprovázel jeho pomocník, tzv. "družba", který vše potřebné dojednával. Slavnostním koláčům, upečeným zvlášť pro tento den, se říkalo družbance. Existuje prý i popěvek, určený matce budoucí nevěsty: „Jaký je to družbanec, bez koření, bez vajec, dejte panimamo pár vajec!“ Nu, pochybuji, že to dnes někdo ví, potažmo dodržuje. I když jít si zatančit by určitě nebylo špatné. Také se mají trhat kočičky, nebo  větve březové, jasanové či lískové. Ve Slezsku chodí Mařeny. Děvčata chodí s májíkem, buď udělaným nebo z kočiček, nebo ozdobené větvičky břízy. Navštěvují příbuzné a sousedy a zpívají. Za to dostanou výslužku. Také jsem dnes navštívila příbuzné, ale výslužku jsem nedostala. Ovšem i bez ní byla návštěva milá a příjemná. Bohužel s vidinou konce volného týdne a zítra zase za pracovními povinnostmi. Nu, nechce se mi, ale co nadělám :-( Ještě, že zbývá nedělní večer pro knihu:-)

5 komentářů:

  1. toto jsem nevěděla. Takový koláček by se mi MOC hodil :))))

    OdpovědětVymazat
  2. No, družbu už nepotřebuju :o) Snad i z toho důvodu mi unikla.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to jsem taky nevěděla...Je to zajímavé! No, jestli jste neměla májík, tak se pak nedivte, že jste šla domů z návštěvy s prázdnou:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já kam vlezu, tak maj všichni nový design :o)
    Hezké Jitko, hezké. Takové teploučké je to teď tady u vás.
    A koláčky jsou sím bez cukru? :oDDD

    OdpovědětVymazat
  5. No jo , designu jsem si si taky všimla. Chválím:-)Koláče nám nosí babička anejen v družebnou neděli:-)

    OdpovědětVymazat