sobota 6. března 2010

Časy se mění

   Ráda jsem si – i s ohledem na své neustále opakované pokusy jíst zdravě- pochutnávala na pangaciovi. Doma, v restaurantu či ve školní jídelně. Pak jsem se dočetla, že je to jen plevelná ryba, která do sebe vstřebá veškeré škodliviny, že mě úplně přešla chuť. Stejně tak jsem to měla s kuřecím masem, dokud jsem nenastudovala podrobnosti o našich obchodních praktikách. Výrobci totiž dokážou maso nastavit vodou. A aby ji maso udrželo, přidávají k němu ještě chemické sloučeniny či protein ze zbytků hovězího a vepřového. České zákony tohle všechno umožňují. Jelikož české zákony umožňují takřka všechno, a co neumožňují se stejně děje, napadá mě, jak dalece si rádoby zdravým stravováním vlastně škodíme. Často si přitom vzpomenu na svoji babičku. I ona chtěla být in, ačkoliv se tomu tehdy říkalo úplně jinak. A tenkrát se propagovalo hliníkové nádobí. Babička vyměnila svoji výbavu starých hrnců za nové, módní, hliníkové. A všichni v nich vesele vařili a jedli z nich. Pak střih a v paměti se mi vybavuje rozsáhlá protihliníková kampaň. Není nic škodlivějšího než hliník. Podle všeho bychom měli všichni předchozí hliníkové hody zaplatit přinejmenším zdravím, leč nestalo se tak. A nastala éra nerezu. Kde nebylo nerezové nádobí, bylo skoro rizikové jíst. Dnes jsem četla, že nerez způsobuje alergii! Nejsem zrovna vyznavač nejnovějších trendů, leč samozřejmě mnohdy podlehnu. A to vědomí mi trochu dělá vrásky (přesněji řečeno prohlubuje mi ty stávající). Sice většinou dělám, co považuji za nejlepší, jenže pak se ukáže, že si vlastně škodím.
  Opět mi to připomíná exkurzi do minulosti, kdy nejzdravější zeleninou byl špenát. Pak se zjistilo, že jde o matematickou chybu a špenát byl rázem poživatinou naprosto běžnou. Naštěstí si přejídáním listovým špenátem nikdo neuškodil. Snad Ovšem kolik takových matematických odchylek má mnohem fatálnější důsledky?
Podobné je to třeba s čištěním zubů. Pryč je krouživý pohyb, který nám byl vnucován coby jediný správný. Dnes by nás zubní hygienička za kroužení, a ještě k tomu elektrickým kartáčkem, hnala ze svého drahého křesílka. Pěkně ručně a nahoru dolů. To je jediné správné.
  Napadlo mě onehdy, jestli by člověk neměl víc studovat historii, protože ta se prostě opakuje. Všechno už tady jednou bylo a my přesto zas a znovu složitě objevujeme Ameriku. Jenomže je tu jedno velké nebezpečí. Jak jednou začnete vysvětlovat, může se stát, že vás nikdo nebude poslouchat. Vezměte třeba mojí babičku. Pořád nám vysvětlovala, že špenát je zdravý, až jsme ho začali nesnášet. Což se ve finále ukázalo jako správná volba, protože skoro žádné zdravé látky neobsahoval. A to málo se stejně zničilo v hliníkovém hrnci. Teď už to vím, stejně jako znám naše křehčená kuřata, ale co ještě nevím a s požitkem konzumuji v naivní představě, že dělám jedinou správnou věc? Třeba brokolice, co jsme měli dneska k obědu. Vysvětlí mi někdo, jestli je fakt zdravá nebo do sebe pereme nějaké pesticidy?
  Z toho tedy plyne, že vysvětlování je třeba, jenže většinou přichází až post, což je vlastně k ničemu. Přesto zkusím vysvětlit dětem, že by si ty zásadní současné pravdy měly trochu přefiltrovat. Tedy pokud budou ochotny poslouchat, o čemž předem pochybuji.

8 komentářů:

  1. Já jím stejně nezdravě..ale tzo co mi chutná..takže špenát nůžu, páč mi chutná, křehčený řízky jsou hnusný..panagsius ujde, jednou za rok to přežiju, a čokoláda nezdravá..ale co může být lepšího???:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Já bych viděla sprásu v požívání všeho "mírou". Jen se mi levně nabízí myšlenka, jestli to nemá být "Míra" zatím co já pojídám s chutí potraviny s "Pepou".

    OdpovědětVymazat
  3. I já se snažím o vyváženou stravu. Prostě od každého něco. Vždycky jsem jedla všechno a snažím se, aby i mé děti jedly všechno. Jen u té Káji mi to nějak nevychází :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko kdo ví jak to je s Pangasiem. Ono, většina těch ryb a jiných živočichů co jíme jsou vlastně mrchožrouti a tak...
    Kdo ví, zda to s tím panfgasiem není jen obchodní tah někoho, protože je prostě levný a dobrý....
    Špenát je bezpochyby zdravý, ale ne pro vysoký obsah železa a je nutné ho ředit mlékem, kvůli kyselině šťavelové?
    Brokolice...a všecko vlastně svým způsobem už nezdravé je. Ani to BIO není až tak BIO, protože i na ně padají ty smogy, kyselé deště apodobně.
    Myslím, že hlavní je fakt se vyhýbat éčkům, lepku (pšeničnému) a jednoduchým cukrům. Což zní jednoduše, ale je to záhul, protože vše výše vyjmenované je téměř ve všem.
    Ale dá se. Většinou kdo nemá problémy se zdravím, tak na to kašle. Někdo si ten "luxus" smí dovolit. A já bych to prostě neřešila, kdybych nemusela.
    Co se vaření týče...to bych nehrotila. Kdo ví, zda nerezové hrnce způs. alergii...kdo ví, zda není třeba dostat na trh předraženej teflon a kdo ví co... To bychom z těch konspiraček zblbli.
    Já myslím, že třeba zavolat toho "Míru" a nedobíjet se kouřením a nestřídmým přejídáním. Tečka.
    A ANdy. Čokoška je zdravá. Ale ta drahá, pravá, ta 80% a výše. ;o)

    OdpovědětVymazat
  5. u nás se používá hláška: párek = plnohodnotná strava, obsahuje i mouku ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Je to tak, jak píšeš, Jitko. Kdyby tohle všechno měl člověk řešit, než do něčeho kousne... moje babička za zdravou svačinu považovala měkký tlustý krajíc namazaný vrstvou škvařeného sádla, pěkně posolený :-) - no a zemřela v 82letech. To je slušné skóre, ne? Jenže chvíli neseděla. My jsme línější, a tak se nám usazuje lecos ledaskde :-(

    Jinak dávám za pravdu Aye, že čas odčasu se objeví nějaká taková zpráva a nemá v podstatě jinou než manipulující funkci.
    Jsem pro jíst zdravě- ale přiznávám, že jsem velký mlsoun a často hřeším ;-)

    Pangasia mají naše děti rády- nemá kosti a nepáchne "rybinou" ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. U nás taky proběhlo několik vln - vejce jsou špatná, máslo a sádlo též, místo toho margarín, po čase naopak...Jeden čas jsme byli i vegetariáni. Teď jíme všechno, někdy s mírou ,někdy bez:-) Pangasia mají naše děti taky rády.

    OdpovědětVymazat
  8. Chm, já nic nikde nečtu, jsem takový barbar, jím, co mi chutná a ne co je zdravé. I toho pangase si pěkně dám. Zatím žiju (a jsem zdravá, díky mému zaměstnavateli, který než člověka přibere, podrobí ho pořádnému vyšetření:-)).

    Ayo: My doma ty 80% čokolády máme, ale kolikrát raději slupnu sloupek studentské :-)

    OdpovědětVymazat