Tak si tu pohrávám s otázkou, zda naše školství považovat za přínos nebo za zbytečnost. Ono je to totiž sporné. Vnímáte-li prostě fakt, že dopoledne se o děti někdo postará, jde o první alternativu. Do oběda jsou potomci zaopatření a teoreticky by se jim nemělo nic stát.
Bereme-li ovšem v úvahu poznatek, že se tam setkávají se šikanou, násilím, vulgarismy a sociální nerovností, bude to druhá možnost.
Lze na to ovšem i jít jinak, a ptát se, zda vám škola přináší spíše radost nebo spíše starost. Nejlepší je klasicky si rozepsat vše na dvě půlky papíru. Pozitiva. Negativa. Jenomže do jaké kolonky zanést skutečnost, že děti nechtějí ráno jít do školy? Je to pozitivní, že chtějí zůstat s námi doma, nebo negativní, že nemají vztah k povinnostem a snaží se vyhnout své práci?Dnes už se nad tím raději nezamýšlím. Škola je prostě nutné zlo.
Dlouho jsem se domnívala, že všechny školní záludnosti už jsem schopna odhalit, neboť se za katedrou otužuji už dlouho. Avšak nová doba je nová doba. Teď je všechno jinak. Vadí věci, které dříve nevadily. Například, že jste příliš přísná, že chcete moc vědomostí, moc dbáte na pořádek, málo chválíte, a ty co zlobí, dokonce káráte.
A někdy se objeví problém i tam, kde jste si normálně jistá v kramflecích. Třeba v tom, že chcete, aby něco věděli. Podle některých je to naprosto zbytečné. Hlavně, když se děti neztratí a mají ostré lokty.
Nebo v tom, že jste důsledná. Netušila jsem, že můžu někoho stresovat kontrolou toho, co stejně musel udělat. Ale musím uznat, že argumenty jsou víc než přesvědčivé. Co když se dítěti zrovna nechtělo? Pak kontrolou potlačujete jeho osobnost.
Zkrátka učitel má na sobě pořád co zlepšovat. Ale není to úplně jednoduché. Jednu špatnou vlastnost potlačíte a vzápětí se objeví druhá. Třeba snaha o spisovnou češtinu. Tady narážím i u mladších kolegů.
Nevím, jak je to možné, ale je to trend dnešní doby. Dlouho jsem si myslela, že jde jen o profesionální deformaci, ale narážím na stejný problém i mimo školní teritorium.
Začala jsem se současným slovníkem víc zabývat. A také mě napadlo přejít do protiútoku. Došlo mi totiž, že je mohu umlátit argumenty. Přesněji řečeno, kultivovanou mluvou. Nemusí být všechno jen hustý. Nebo v pohodě. Vzápětí jsem ale svůj don qichotský boj musela vzdát, protože bych si moc nepopovídala. Krom toho jsem se dozvěděla, že moje lpění na spisovné a trochu bohatší češtině je projevem nastupujícího stáří. My mladí (cituji) „nebudeme přeci mluvit jako kniha.“ To samozřejmě nikdo neočekává, ale zúžit slovní zásobu na hustý, in a OK se mi zdá prosté. Ale je to boj s větrnými mlýny. A nejen v jazyce. Napadají mě podobné myšlenky v souvislosti se zítřejším dnem učitelů. Vypadá to, že ten už dávno vypadl ze zorného pole širší veřejnosti. Ba dokonce jsem objevila, že je trend EU slavit den učitelů pátého října. Dosud jsem nevybádala proč. Já staromilsky trvám na dvacátém osmém březnu. Jen nevím, jestli v souvislosti s tristním stavem našeho školství co slavit. Řekla bych, že Komenský se obrací v hrobě. Protože slovo hustý a in v jeho Bráně jazyků otevřené zcela jistě nenajdete.
Jitko, mluvíte mi z duše! Slovní zásoba není otázkou generace. Nenechte se zviklat a přeji pevné nervy do dalších učitelských let :-)
OdpovědětVymazatJitko...
OdpovědětVymazatNa to"to je hustýýý"odpovídá můj muž tak to nařeď :-) .
Přeji pevné nervy s bojem s větrnými mlýny.
Nezbývá než popřát všem učitelům k zítřejšímu svátku hlavně pevné nervy !!!
OdpovědětVymazatJá vás obdivuju. Kdysi jsem si přála být učitelkou, ale to, co musíte učit dnes, to bych asi zabila.
OdpovědětVymazatNu, nespisovně mluvím, ale snažím se neužívat přesně to, co popisujete :-) Jediné, čemu jsem se fakt nevyhnula, je psaní do smsek "Měj se hezky nebo Měj se fajn" :-)
Já, ale myslím, že Jitce nevadí, že čas od času použije někdo slovo "hustý" nebo "drsný" či podobně. Já to taky při laškování s Filipem používám. Ale on zase třeba ví, co znamená, když řeknu, že mě irituje nebo, že jeho argumenty jsou irelevantní. Tady nejde o mluvení jako kniha, ale o tu znalost bohatého slovníku a já jsem fakt za češtinu ráda. Když se podívám, že v angličtině kolikrát na jedno slovo připadne 13 významů, tak potěš...člověk aby byl vědma. :o))
OdpovědětVymazatA mám i docela problém s pořadem "ANo šéfe." Mně se docela líbí ten chlapík. V oboru vypadá, že umí, má to v hlavě srovnané, ale to jeho: "Ty voe" a "ku.." za každým slovem, je opravdu strašné! A to, že jeho souvětí se skládají pouze ze 3 slušných slov a to jsou ještě spojky, mi opravdu jde tak na nervy, že od TV odcházím...a fakt vzpomínám na dobu, kdy jsme se dívali na solidní, slušně se chovající a mluvící moderátory a herce.
A k tématu jak to mají učitelé těžké už nemá cenu asi ani nic psát.:o) Já mám doma jeden kousek s problémovým chováním a mít toho půl dne 28 duší, tak někomu z nás asi ublížím...
Takže za mě Jitko, hezký den učitelů. A obdivuji vaši trpělivost a přeji pevné nervy do dalších let, také studenty, kteří touží po vědění a nevystačí si jen se 3-mi slovy.
Taky ti přeju, ať ti trplivost vydrží , Jitko...protože jak jinak bojovat s ignorací než slušností a vlastním příkladem....zrovna jsem ve stavu, kdy mi škola způsobuje žaludeční neurózu, to bez nadsázky....apřála bych si, aby učitelé byli ti, co to dělají z lásky apochopení...pro peníze se to , jak obě víme dělat nedá.i když je to škoda, je to strašně tvrdá práce anní tak oceněná:-(
OdpovědětVymazatVíceméně přemýšlím i nad tím, zda se ta nálada nerozlézá i za katedry....moje dcera mi tvrdí o matematikářcem, že jí několikrát titulovala slovem "idiotka" jsou tu dvě možnosti..že má dcera lže nebo že má pravdu. Fakt je, že mioje dcera může z hlediska matematického chápání paní profesorce tak právem připadat, otíázkou je,l zda jí tam může titulova t a očekávat , že to pochopí...anebo gabriela lže..a je to ještě horší.S profesorkou jsem mluvila, a nevypadá nvstřícně...
Váhám i proto, že sama mám kolegyni, která čtyřleté děti v záchcatu vzteku klidně tituluje "debile"..A když jí pak slyším, jaké zasvěcené a psychologické debaty vede s rodiči..zr strany rodiče musí vypadat jao ta nejúžasnější odbornice..
takže nevím..a dnešní den učitelů moji mysl uvádí v ještě větší zmatek:-(
"hustý" používá už i Martina (5let) a Majda mi řekla o mém blogu: "Píšeš hezky, ale staře..." -takže mám co zlepšovat ;-)
OdpovědětVymazatKdyž občas zabloudím /ze studijních důvodů ;-) / na stránky pubošů, co má Majda v adresáři, zjišťuju, že některá slova opravdu ve svém slovníku nemám- a už ani mít nebudu: yá, nwm, etě, papík ... zůstanu u svého: já, nevím, ještě, pa- nechť je to "staře" vypadající. Alespoň tomu rozumím :-))
Naší Anetě řekla také fyzikářka, že je idiotka. Druhý den se omluvila a Aneta to pak nijak už neřešila. Fakt je, že o fyzice nemá ani páru...Takhle mluvit s žáky by si učitel neměl dovolit v žádném případě. Jinak ztratí veškerý respekt...
OdpovědětVymazatZrovna nedávno jsme mluvili o učitelích a obě starší dcery se shodly, že je nejvíc naučili učitelé přísní, zásadoví, ti, kteří se je snažili něco naučit...
"To je hustý" říká i náš Jára, který mluví minimálně...Ono to časem zmizí a objeví se zase něco jiného
Jitko, a co Mezinárodní den divadla :o)
OdpovědětVymazat