čtvrtek 18. dubna 2024

Čtenářská gramotnost

 Česká školní inspekce zjistila, že čtenářská gramotnost českých studentů je dost špatná. Ani základní úrovně prý nedosahuje čtvrtina páťáků. Ve druhém ročníku střední školy pak je to prý pětina. Testování se zaměřovalo na schopnost dětí pochopit autora, vyhledat informace a rozhodnout, zda je test důvěryhodný. 

Šlo o zprávu na netu, nečetla jsem oficiální vyjádření ČŠI. Zaujalo mě to. Nejen proto, že s porozuměním textu pracuji. I proto, že je to trochu nespravedlivé k dětem. Porozumění textu a boj s dezinformacemi je problém u mnoha dospělých, nelze se pak divit dětem. 

Doba je zrychlená,až abnormálně. Děti ujíždějí na nesmyslných videích, kde se během tří vteřin člověk zamiluje, pomiluje, rozejde, případně ještě zažije nějaký adrenalin. Klik, a jede se dál. Dětská mysl se nastaví na rychlé a nesmyslné tempo, těžko pak doluje informace z pomalých médií. 

Virtuální prostor navíc zaplavila deepfake videa, mnohdy velmi věrohodná, nemají čas ani kapacitu rozlišovat, co je pravda a co ne. 

Umělá inteligence testy vytvoří za ně, nic je nenutí se nad smyslem hlouběji zamýšlet. 

Často nechápou základní věci a na vysvětlování není čas. 

Jedou na první signální. Zažila jsem jejich přesvědčení o tom, že rehabilitace politických vězňů je lepší wellness pro bývalé vězně. Že převlékání kabátů je módní přehlídka na oslavu vítězství. Přestavba jako přestavba zahradní chatky je vůbec neudivila, však jim to vyhledávač nabídl na první dobrou.  

A to bylo před revolučním vpádem umělé inteligence. 

Teď to bude mít jiné grády. 

Zajímá mě, kam až se to posune. Je to evoluční tlak. Kdysi se díky změně životního stylu například pralidem posunul palec do opozice. Potřebovali to na sbírání. 

Co se posune nyní? Analytické schopnosti či zmiňované porozumění textu zjevně nejsou in. AI to udělá za ně. Posune se do popředí jiná, dosud ukrytá schopnost? Rozbor textu to patrně nebude, na to nejsou naladění, to je moc pomalé. 

Dešifrovat deepfake by se jistě hodilo, ale když chybí analytické schopnosti, trpělivost, snaha o pochopení detailů, asi ani to nebude většinovou vlastností.

Bude to empatie? 

Co vlastně nyní potřebujeme pro přežití? Lze od dětí odchovaných tiktokovými videi vůbec chtít schopnost porozumět psanému textu? 

Ani s tím mluveným to není žádná sláva. Chybí schopnost naslouchat a analyzovat. 

Tak co lze dneska vnímat jako gramotnost?

Těžko říci. ČŠI zatím jde po pochopení psaného textu. To není, dle oné zprávy, žádná sláva. 

Je to ale klíčová schopnost pro budoucnost? 

Podle mě tedy ano, ale realita vypadá úplně jinak. A nejen mezi dětmi, i v dospělém světě tomu tak je. 

Hlubší pochopení psaného textu je opravdu výlučnou dovedností. Disponuje jí čím dál méně lidí. O čtení mezi řádky ani nemluvím. Svět jede na bleskových nesmyslných videoklipech. 

Co z toho bude, uvidíme. Nechme se překvapit. 





Žádné komentáře:

Okomentovat