úterý 5. prosince 2023

Ozdoby

Vždycky, když vypukne adventní doba, vzpomenu si na prastaré vánoční ozdoby. Kdysi je představovalo několik jablek, posléze byly ozdoby pouze slámové či papírové. 

Časy se mění, vánoční ozdoby logicky také.

A zatímco dneska se objevuje maximální různorodost, za časů dávných i nedávných bývalo zdobení vánočních stromků dost jednotné.

Pamatuji si, jak mě vždycky bavilo nakupovat ozdoby nové, protože ty staré přeci patřily do minulosti. Nebývalo sice zrovna moc na výběr, ale vždycky jsem měla pocit, že bych měla ozdoby oživit. Kdykoliv jsem pak zdobila vánoční stromeček, byla jsem přesvědčena, že ty nové jsou prostě nejlepší.

Nechtěla jsem nic ze slámy. Držela jsem se tehdejších novinek, které jsem považovala za moderní a hezké.

To vnímání se časem hodně posunulo. Dneska už slámové ozdoby vůbec nezavrhuji. 

I když nejradši ze všech ozdob mám pradávné, ručně vyráběné baňky.

Snažím se je zachovat pro další generace, přitom děti samozřejmě mají své vlastní ozdoby

 a trendy vánočního zdobení.

    Objevila jsem ale nedávno, že existují sběratelé vánočních ozdob, že fungují burzy 

a dávné dekorace vánočních stromů předchozích generací se dají pěkně zpeněžit. Ne snad, že bych se to chystala udělat, jen mi to připomnělo pomíjivost módních trendů. A trvanlivost ruční, dobře odvedené práce, protože je rozdíl, vlastníte – li plastovou, kdysi moderní a nerozbitnou ozdůbku, či zda se vám na stromku skví křehká skleněná krása.

 Napadlo mě také, že ta křehkost a něha jsou vlastně symbolem trvanlivosti. Tím, že o ně někdo pečoval a staral se o jejich existenci, vydržely přes různé módní a životní výkyvy až dodnes.

  Ač to tak většinou nevnímáme, a hledáme symboliku vánočních svátků jinde, můžeme ji objevit i v křehké kráse vánočních ozdob. Ty kvalitní a dávné tak vlastně mohou být inspirací pro mnohé naše vztahy. Jen ty, o které se s láskou pečuje, vytrvají navzdory všemu. 

Mějte tedy, nejen adventní čas, plný křehké krásy, o kterou je nutno se starat, ale která pak přetrvá desetiletí. 

Stejně jako dávné vánoční ozdoby.






Žádné komentáře:

Okomentovat