středa 2. května 2012

Maturity

Dneškem tedy startujeme. První didaktické testy jsou zadány. Musela jsem kvůli nim vstávat hrozně brzy, což rozhodně nepřispělo k mému optimistickému pohledu na svět. Ale zkouška je zkouška, tak bylo třeba jednat. Převzít zapečetěné obálky, legitimovat studenty, které osm let dobře znám a celé dvě hodiny bdít nad tím, jak se pokoušejí rozhodnout, která z variant a b c d je správná. Taková sofistikovaná SportkaL.  Nu, to je produkt současnosti, žádné znalosti do hloubky, jen tak tušit, kudy vede cesta, případně si tipnout a ono to nějak dopadne.  Jak, to už si nechci ani domýšletL. Slunné květnové dny totiž nelákají k temným vizím o stavu české vzdělanosti a úrovni jejích předražených zkoušek z dospělosti. To je holt volání doby....A

8 komentářů:

  1. Slunné dny asi končí (na čas), u nás už pěkně sprchlo. :)
    Trend doby - neumět, stačí znát, kde se ona znalost najde. Jednou klekne elektrika a opraváři nebudou vědět, jak to opravit, protože nepůjde internet, na kterém by si to našli. :)

    OdpovědětVymazat
  2. chápu, je mi tě upřímně líto je to šaškárna

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, chceme se zeptat (a pro tuto chvíli pominout nehoráznou cenu maturit - pomíjena by mít obecně určitě neměla, ale v tomhle bodě bychom se těžko měli o čem bavit), a to opravdu zcela neutrálně (rozhodně nejsme z Cermatu :)): v čem vám připadají testy z cizích jazyků povrchní, v čemu horší než "dřívější" podoba maturity z cizího jazyka? Děkujeme, Tomáš Císler a Gábina Majerová

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, a Vy si to nemyslíte? Nu tak tedy, už jen to, že se jazykové gymnázium musí přizpůsobit,aby zkoušku udělali i studenti odborných škol (ti se zase musí věnovat přípravě na úkor své odbornosti), slohová práce zkrácena na minimum (požadovaný maturitní rozsah je tak na úrovni sekundy), tipování odpovědí křížkovým systémem - i studenti k tomu přistupuji stylem, neučím se,to tipnu. Kde je skutečné pochopení textu, práce se slovní zásobou, schopnost vyjádřit vlastní myšlenky? V úkolu,jak udělat palačinku, je nenacházím. Jistě, byly školy, kde se i dřív maturita scvrkla na životopis a vyprávění o Praze, ale byly i školy, které nabízely kvalitní zkoušku. Dnešní univerzálnost přeje jenom průměrnosti a tendenci získat všechno cestou nejmenšího odporu. A tipovat správnou odpověď jako Sportku je cesta, se kterou nesouzním, na což mám, předpokládám, právo.Tak to vidím já. A řekla bych to klidně i Cermatu:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, vidím, že to není moc na diskusi asi - např. jsme se ptali na cizí jazyky, ne na češtinu (kam patřil úkol s palačinkami a která je opravdu v některých oblastech průserová:)), promiňte, čekali jsme zasvěcenější odpověď. Mě osobně hrozně štve, když i učitelé sklouzávají k takovým povrchnostem. Seděli jsme nedávno s kamarády z Keplera, Nerudovky, Pláně apod. (sami jsme si po 10, respektive 15 letech učení jazyků na gymplu dali přestávku) a celkem jsme se shodli, že:
    - Obecně mohli gymply díky státní maturitě ve školní(tzv. profilové) části výrazně přivrdit! (a taky to učitelé udělali, můžete též), třeba mohou chtít i písemnou část (od revoluce to kromě češtiny v jiných předmětech oficiálně nešlo), obhajoby prací apod. Děje se tak v dějepise, ZSV, matice, jazycích... Je to jen na vás, zda chcete hodně, či ne, tvrzní "tvrzení taková je doba" moc neobstojí.
    - Cizí jazyky jsou okopírovány z mezinárodních zkoušek, což není asi "fér", ale díky tomu jsou celkem vypovídající, rozhodně více než dříve. Dříve stačilo (i na gymplu typu např. Keplera) naučit se 25 předem známých témat. Ačkoli jsme studentům říkali "nesmí to být váš monolog" a snažili se ptát, stejně nešlo dát "nadrcenému" studentovi horší známku než dejme tomu 3, i když měl potíže se domluvit. Dobří mluvčí, kteří zrovna nevěděli patřičné informace o Austrálii, dopadli někdy hůře než našprtanci.
    - V cizích jazycích se tedy nyní konečně může testovat poslech, práce s textem - proč studenti tipují nevím, na zmiňovaných gymplech to nedělali, přečetli si text, práce se slovní zásobou (ta by mohla být rozsáhlejší), schopnost reagovat na předem neznámou situaci, schopnost vyjádřit svůj názor na problém...Vylepšit se to dá, dokonce bych řekla velmi, jazyk se ale dá těžko testovat tak, že se "naučíte témata na zkoušku".
    - Gymp přeci nemusí nic snižovat; ani studenti, kteří udělali mezinárodní zkoušky FCE apod., nedosáhnout většinou na plný počet bodů na vyšší úrovni; na učilištích apod. zase dělají zkoušku na úrovni nižší, rozdíl mezi nimi je sakra velký!
    - Omlouvám se za délku či případnou nejasnost. Jsem jen už asi trochu "vysazená" na iluze o dřívejším kvalitním vzdělávání. Kdyby to tak bylo, kde by ti vzdělání lidí byli? :)) (Kromě jiného učím jazyky dospělé ve věku 30 - 50 let, většinou s VŠ vzděláním, kteří prošli tím "kvalitním" školstvím. U mnoha z nich nemůžu vysvětlovat gramatiku s použitím termínu "předmět ve větě", protože nevím, co to je. Nezazlívám jim to, tak to je, jen se směju, když pak nadávají na znalosti současných studentů).
    - Toť vše. Jak jsem říkala, nemyslím, že by ta diskuse někam vedla - vyprovokovala mě věta "vy si to nemyslíte?"

    OdpovědětVymazat
  6. Pardon, nepodepsala se - Gábina Majerová

    OdpovědětVymazat
  7. Nu, vidím,že jsem Vás vyprovokovala pořádně, což jsem rozhodně neměla v úmyslu. Polemika asi nemá smysl, neb zjevně stojíme na opačné straně barikády. Že doba spěje k povrchnosti, za tím si stojím, to tak prostě je. Že jsem použila jako příklad palačinky, je moje chyba, je to opravdu z češtiny a jelikož jsem zrovna měla češtinu za sebou, uvedla jsem nevhodný příklad. Omlouvám se, nicméně i tak jsem přesvědčena, že maturity míří k průměrnosti a k tomu, aby zkoušku udělali všichni. Rozhodně nejsem obdivovatel dřívějšího kvalitního vzdělání, spíš jsem příznivec toho, že každá škola má mít svou zkoušku. Jistě, budete mi oponovat její školní částí, ale to je ve finále k ničemu. Jestli jste se na přípravě zkoušek podílela, pak je samozřejmé, že hájíte vlastní práci.Mně osobně přijdou příliš jednoduché a mám za to, že studentům usnadňují práci. Ale to bychom tady mohly psát romány a nikam to nevede. V podstatě jsme to mohly zúžit na strohé, ne nemyslím.-) Tak hodně zdaru při Vaší práci

    OdpovědětVymazat
  8. Děkuji za odpověď. Už jen pro úplnost - ne, vůbec jsem se nepodílela a nijak s Cermatem nespolupracuji, spoustu věcí jim také vytýkám. Je právě nemám ráda tu povrchnost. Mějte se hezky, Gábina M.

    OdpovědětVymazat