středa 1. února 2012

Olympiáda

Po týdnu knižního soutěžení jsem se celkem stylově ocitla na olympiádě. Tentokrát se nejednalo o knihy, ale o historii. A historie magistra vitae, tudíž jsem se těšila. Stalo se již tradicí, že v tomto zimním čase rozehříváme mozkové závity bádáním v dávné i nedávné historii. V DDM Prahy osm se již řadu let scházíme v neměnném porotcovském složení, abychom posoudily historické povědomí žactva osmé pražské části. A bývají to převážně nadaní historici, respektive historičky. Letošní téma bylo o penězích. Peníze jsou, jak známo, až na prvním místě, a tak už pronikly do školního soutěžení. A jelikož se vývoji měny většinou ve školní výuce nevěnuje příliš pozornosti, stal se ze zadání docela oříšek. Tak schválně, věděli byste třeba, co byly bankocetle? Nebo čím se platilo za Jana Lucemburského? Uf, vidím, že ze setrvačnosti posledního týdne kladu otázky i nadále, ovšem už bez nároku na výhruJ. Naši soutěžící si vysoutěžili knižní poukázky na nákup do Luxoru. Takže nakonec šlo vlastně zase o knížky. A ještě k tomu o hezký den, vymykající se z běžného školního koloritu a zaštítěný olympijským heslem, že není důležité zvítězit, ale zúčastnit se. My jsme ovšem zvítězilyJ!

Moje šikovná studentka postupuje dál, tudíž odcházíme s vavřínovým věncem. A cílem je vyhrát i další kolo, malé cíle prý nemají významJ!.
 Tak jsem zvědaváJ.

 Pecunia non oletJJJ …..praví staří latiníci, respektive prý císař Vespaciánus. Mně se víc líbí Woody Allen, stejně jako jeho filmyJ : Peníze jsou lepší než chudoba. Přinejmenším z finančních důvodů…. J






5 komentářů:

  1. Peníze jsou lepší než chudoba? S tím bych mohla souhlasit, ale proč já se celý život plácám v tom druhém? :-P

    OdpovědětVymazat
  2. Bankocetle neboli papírové peníze. A toho Jana Lucemburského bych musel oživit, to už se mi vykouřilo. Možná tolary nebo groše.
    Stejně, proč se říká Za groš kudla, když Pražský groš bylo silné platidlo? Asi se ta kudla kupovala za zcela jiný groš, devalvovaný. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tohle náhodou vím:-) Bankocetle byli první papírové "peníze" používané na našem území a za Jana Lucemburského se platilo groši, Jan Lucemburský navíc nechal jako první razit zlaté mince na našem území tzv. florény

    OdpovědětVymazat
  4. JÁ BYCH VĚDĚLA JEN TY BANKOCETLE...taky nadávám na nedostatek bankocetlí, ale ruku na srdce..jíst je co, hlad neznám, a že bych ho jitko tak potřebovala, abych tě dohonila v hubnutí:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Vidím, že soutěživost trvá:-) a odpovědi jsou správné. Šikovní jste. A Andy je i štíhlá, já myslím, Andy, že hubnout nepotřebuješ!!! A pokud přeci chceš, tak třeba vynech pečivo, to nejím, a jde to samo:-)Ale nevím, zda by mě doktorka Cajthamlová za to pochválila:-)

    OdpovědětVymazat