sobota 4. února 2012

Empatie

O vzácné schopnosti naslouchat a vyslechnout druhého už jsem tady několikrát hovořila. Sama jsem si myslela, že tímto darem dokonce disponuji. Ovšem včera na dalším semináři jsem zjistila, že to až tak úplně pravda není. Lektorkou nám tentokrát byla profesorka psychologie a celé téma znělo empatie a umění naslouchat. Ve školství jedna ze základních vlastností. A nejen ve školstvíJ, postrádám ji hlavně v běžném životě. Deptá mě, když něco vyprávím a na svém protějšku vidím, že je duchem nepřítomen. Z nonverbálních projevů umím číst takřka dokonale.J Stejně tak situace, když řeším nějaký problém a protějšek mi skočí do řeči se svou neodkladnou myšlenkou či s úplně jiným problémem, nejlépe vlastním,J a z úplně jiného soudku, než řešíme. Na páteční seminář jsem se tudíž docela těšila. A přínosný byl, ne že ne, byť osobně bych si představovala víc modelových situací. Nicméně došlo mi, že to s mým nasloucháním není zas tak dokonalé, Jrespektive spíš s tím, že se neumím ubránit hodnocení a předávám nevyžádané rady.J A to je chyba. Člověk má jen vyslechnout, vcítit se do druhého, využít jeho emoce a toť vše. A to mi tak úplně nešlo. Což konstatovala i paní profesorka.J Nutno konstatovat, že jsem nebyla jediná, asi jako učitelky máme ty rady v krviJ. Poté jsem přemýšlela, jak by taková terapie pomohla mně osobně. Je sice hezké, potřebné a čas od času i velmi nutné, se jen vypovídat, to ano. Ale já většinou nějakou radu i potřebuji, zajímá mě jiný úhel pohledu, který pomůže danou situaci vyřešit. Tudíž by asi tato metoda, zvaná rogerovská, pro mě tak úplně nebyla. Takže na empatii a naslouchání musím ještě zapracovat, ale rad a jiných náhledů se rozhodně nezříkám. Prostě bych asi potřebovala terapeuta s jinou metodou. Ovšem ve škole se schopnost netečně naslouchat rozhodně může hoditJ

8 komentářů:

  1. Můj manžel vypracoval vlastní metodu naslouchání. Když začnu, otáže se mě: "Chceš se vypovídat a nebo chceš poradit?"
    Funguje nám to, já si ujasním, co z toho momentálně opravdu potřebuji a on reaguje dle toho - není zmatený a nedává nevyžádané rady, když je nechci, a ani se ho nemusím o radu žádat, když ji potřebuji... a oba jsme spokojeni :-)

    Souhlasím, že také nesnáším, když vidím (někdy špatně, někdy vůbec) skrývaný nezájem a nebo skákání do řeči s něčím jiným.
    Já to nedělám (nebo se aspoň snažím to nedělat a opravdu si na to dávám pozor), a tak od očekávám na druhou stranu také trochu ohleduplnosti vůči sobě.

    Naučila jsem se nehodnotit, ale přiznám se, že mám občas také tendenci dávat rady. Dospěla jsem do stádia, kdy (nenápadně) sonduji, jestli se protějšek potřebuje vypovídat nebo se fakt ptá na řešení (já také častěji potřebuji řešení a tak jsem nějak očekávala, že ostatní jsou na tom podobně)... Odvahu, abych se na to natvrdo zeptala jako můj manžel nemám :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, nevyžádané rady nemám ráda ani já. Pevně doufám, že schopnost empatie mám. Ale přednáška by mě moc zajímala.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jako Ryba bych měl mit empatie dostatek. A je pravda, že si občas vyslechnu nějaké ty srdceboly, funguji jako vrba. Naopak mi chybí právě ta schopnost poradit. Ta by se mi hodila, někdy i pro mne samotného. :)
    Margit, Váš manžel je šikula. Sice si to trochu usnadnil, ale ve své podstatě je to velmi praktické. A když budete trénovat, tak se určitě jednou sama poprvé zeptáte na to samé. Ha, a já teď dávám nevyžádané rady. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to moc jednoduché,mám zpovědníka a ten naslouchá třeba hodinu ,poradí a hlavně NESMI to nikomu říci, Daja

      Vymazat
  4. Vím moc dobře jaké to je, když někdo skáče do řeči. Kolega v práci je na to úplný expert:((. S ním si prostě nikdo "nepokecá", protože stihneme říct tak maximálně 5 slov a už nás přeruší a vede v podstatě monolog. Nejhorší je, že mluví pořád dokola o tom samém.

    OdpovědětVymazat
  5. Moc se mi líbí metoda manžela Margit. Jen ji uplatnit v praxi a naučit se jí, ale oslovila mě. Vidím, že nevyžádané rady jsou dost neoblíbené, já je zas tak nezavrhuji, někdy člověku otevřou oči, jen nesmí být násilně vnucované. I vrby to mají těžké, Mutile:-), vstřebat do sebe cizí problémy jednoho vyčerpává, alespo%n soudím dle vlastní zkušenosti. A monology jiných,pořád dokola, jak praví Majka, jsou tedy dost únavné, to chápu a bohužel i znám ve svém okolí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dělám vrbu mnoha lidem a nevadí mi to. Pomoc druhým mi jde líp než pomoci sama sobě.

      Vymazat
  6. já bych to tak potřevbovala umět..jsem ryba nemožná:-(((

    OdpovědětVymazat