Čím dál tím víc přemýšlím, proč vlastně vůbec pořád máme školy,
nějakou základní školní docházku?
Abychom se něco naučili, nabízí se logická odpověď. Respektive, abychom děti něco naučili.
Nicméně realita je trochu někde jinde.
Zejména v zjitřené době kolem přijímaček je to vidět dvojnásobně.
Totiž, že školy už dávno nejsou místem poznání, ale továrnou na testy.
Stačí se podívat na přijímací zkoušky, potažmo na maturitní zkoušku.
Celé roky se učíte, nebo spíš jste nuceni navštěvovat hodiny
dějepisu, zeměpisu, fyziky, tělocviku, ale pak přijde onen zkouškový a předzkouškový čas, kdy se připravujete na osudovou zkoušku, tedy test z češtiny a matematiky.
Všechno ostatní?
Balast. Ztráta času. Nezájem.
Učitelé se sice snaží někdy ještě vdechnout těmto svým předmětům smysl, ale když dítě slyší doma i ve škole, že se to stejně nebude hodnotit a hlavní je se dostat na střední, potažmo odmaturovat, co si z toho asi odnese? Stěžejní je přívlastková věta a kvadratické rovnice, na těch je postaven minimálně přijímací systém. Nic jiného se nezkouší, na ničem jiném (takřka) při přijetí na střední nezáleží.
A tak proč dělat to ostatní?
Proč se vůbec pořád učit dějiny, když se z nich prý stejně nikdo nepoučí?
Proč vědět, kde leží nějaká Burkina Faso, když si to můžu vygooglovat? Na co rozumět fyzikálním zákonům, když do zástrčky zapojím co potřebuji, a hotovo?
A tělocvik? Vždyť tam se akorát člověk zapotí a unaví. K přijetí na střední mi to stejně nepomůže...
Školství se zvrhlo v dril přijímačkových testů.
Místo toho, aby děti rozvíjely kritické myšlení, kreativitu
a zájem o svět, biflují se algoritmy na správné zaškrtávání.
Pokud je - podle vzletných frází v mediálním prostoru či ve výročních zprávách škol- cílem školní docházky připravit děti na realitu, pak ta realita podle našeho systému vypadá asi takhle: nauč se šablony, splň testy, získej papír s razítkem.
Kdysi se tomu říkalo bumážka. Dnes certifikát.
Hlavně se neptej
proč.
Aby se vůbec někdo na školu dostal, rodiče platí drahé
přípravné kurzy, protože se ví, že bez nich je šance mizivá.
Takže se učíme ne to, jak se orientovat ve světě, ale jak obelstít testovací systém. Kdo to pochopí dřív, má výhodu.
Kdo se chce skutečně něco dozvědět, má smůlu.
Má tedy takové školství ještě smysl?
Pokud jediným cílem vzdělávání je naučit děti projít testy, pak odpověď zní: ne.
Pokud chceme, aby škola vychovávala vzdělané a myslící
lidi, pak musí skončit posedlost přijímačkami a návrat k tomu, co má škola
dělat – rozvíjet, objevovat a učit.
Jinak můžeme učebnice rovnou vyměnit za příručky „Jak
hacknout CERMAT“ a říkat si, že jsme děti opravdu něco naučili.
Jitko, vzpomenete si na nějakého opravdu schopného ministra školství? Možná, že takový byl, ale než stihl realizovat své představy, přišly volby, jiná vláda a všechno předchozí se smetlo ze stolu. Možná i to je důsledek současného stavu ve školství.
OdpovědětVymazatMajko, to je super otázka. Námět na článek:-) Na první dobrou si vzpomenu na Lišku, ten se kdysi dávno snažil něco pro školy dělat, ale nevím, zda to není z mé strany vzpomínkový optimismus. Ale máte pravdu, většinou jsou to jen politické funkce, bez zájmu o školy. Vygůglila jsem si je, od revoluce je jich dvacet čtyři, to je tedy zástup. Docela jsem zapomněla, že i současný premiér byl kdysi ministr školství. Výrazná byla Petra Buzková, ta se také snažila něco dělat, ale pak brojila proti privátním školám a svoji dceru na soukromou školu dala, takže to také bylo takové divné. Jsou tam i zajímavá jména, třeba pan Sokol. Nebo naopak vůbec - pro mě- neznámá -nějaký Štys? Nejvíc podle mě školství uškodila Valachová,Gazdík tím,jak selhal.A teď Bek, ten podle mě deformuje kudy chodí.A tak bych mohla pokračovat, nějak to sepíšu, děkuji za inspiraci A ve finále, stejně si nejvíc pamatuji Vondrušku, jeho každoroční projev na začátku roku:-) Šílené, jak něco zůstane trvale v paměti.... Hezký den. J
OdpovědětVymazat24 ministrů za dobu 36 let, pak se nedivme, že je školství v takovém stavu :((
OdpovědětVymazatJitko, přeji Vám krásný slunečný den a pozdravujte Toriho. Fotky s ním mě baví :))