pondělí 27. listopadu 2023

Stávkokaz

Tím asi dneska jsem, když nestávkuji, ale šla jsem do práce. 

Nejsem ještě rozkoukaná v nové práci, tady se o stávce vůbec nemluví, ba někteří kolegové se tvářili, že o ničem ani neví... 

No, to mi asi zatím nepřísluší komentovat, neznám prostředí. 

Nicméně, dneska jsme učili. 

Přesto se stávkou sympatizuji a svůj podpis pod petici jsem připojila. Zároveň jsem skeptik, nevěřím, že se něco změní. Cítím určitou rezignaci, možná životní:-). 

Některé věci mě ovšem pořád ještě fascinuji. Třeba to, že dva nejvyšší, tedy profesor Fiala a docent Bek, se vyjádřili, že nechápou, proč chtějí školy stávkovat!!!

Oba vzešli ze školního prostředí, měli by tedy vidět i do školního zákulisí. A nechápou...? To vnímám jako totální aroganci moci. 

Rozumím tomu, že je třeba šetřit. To rozhodně není něco, s čím bych polemizovala. Taková řešení jsou mnohdy bolestivá, nepopulární. Ale dají se vydržet. Jenže: musí být smysluplně a pochopitelně komunikována, musí mít hlavu a patu. Neměla by být chaotická a popírat samu sebe. Otočit vývoj o třicet let zpět.  

Nemělo by fungovat to, co se děje, že jeden ministr něco zavede a druhý to zruší.. Třeba.

Vynořilo se kouzelné slovo PHmax. 

To, že ho někde neznají a nevyužívají, to je jeden problém. Druhý, a ten je podstatou stávky, je ten, že ti, co s ním pracují, budou na tom biti. Jinými slovy, tam, kde byli pokrokoví a inovativní, šli dopředu, dělili třídy, učili v tandemu, snažili se o individualizaci, tam se vše vrátí do starých kolejí. 

Pak je také dost s podivem, že pan ministr ve své kajícné omluvě rodičům tvrdí, že na kvalitě výuky se to neodrazí. 

Dovolím si nesouhlasit. Odrazí. Pokud učíte menší skupinu, lze pracovat kreativně, skupinově či se věnovat jednotlivcům. Pokud máte třídu našlapanou nad třicet dětí, je to asi víc o frontální výuce. 

Laborky se taky nedají moc efektivně dělat ve třiceti lidech. Navíc,málokde mají tak obří laboratoř, aby se tam vešlo třicet a více dospívajících dětí. 

O jazykové výuce ani nemluvím, asi to sklouzne k testům ze slovíček. 

A tak bych mohla pokračovat.... 

A jelikož to média často shazují tím, že jde o platy, tak mohu jen konstatovat, že neznám nikoho, kdo by si běžně disponoval částkami, jaké uvádějí ve zprávách jako běžný průměr. Takže dezinformace...

A to, jak jsou placeny kuchařky, uklízečky či školníci, to je ostuda už řadu let. Už jsem o tom tady jednou psala a také o tom píši v posledním Rodina a škola. 

Tak asi tak. 

Myšlenka o úsporách jistě dobrá. 

Provedení tristní. Stávkování takové prapodivné, i to je dost divně komunikované, mnozí z jiných oborů, kterých se to netýká, vlastně nechápou, o co jde. A tak se to svede na ty platy, tomu každý rozumí, a to zase budí vášně. 

Tak asi tak, jen v malé kostce. 

Jestli by nakonec opravdu nebylo nejefektivnější celé české školství zrušit. Máme AI, chceme šetřit, vzdělání stejně není pro většinu lidí prioritou, takže tudy by jistě vedla cesta nejmenšího odporu...

I když níže inzerovaná studentská aktivita ve mě určitou naději pořád drží:-)








Žádné komentáře:

Okomentovat