čtvrtek 23. listopadu 2023

Trestný čin domácích úkolů

 Je zajímavé sledovat diskuse o školství.  Zejména některé příběhy jsou docela vyhrocené. Alespoň mně to tak přijde. Pravda, nejde o moji vlastní zkušenost, sleduji to virtuálně. Ještě mě osobně nikdo nehnal k odpovědnosti za to, že jsem studentům zadala domácí úkol nebo nějakou jinou formu přípravy. 

Popravdě, než vypukl tento mediální hon na čarodějnice, tedy na učitele, co domácí úkoly dávají, nějak moc jsem o tom nepřemýšlela, nenapadlo mě, že by to někomu mohlo vadit. Že by šlo o tak velký problém. 

A ono se to rozjelo tak, že dokonce ministerstvo samo, jako garant vzdělávání, vydalo dokument, ve kterém se k problému vyjadřuje. V tom smyslu, že doporučuje úkoly nedávat. Bere to dětem volný čas. 

Nechci do toho vstupovat s kontra prohlášením, že i domácí příprava má svá pozitiva. Některé věci dokonce asi ani jinak nejdou naučit, než domácím opakováním nebo vypracováním. Spíš mě zaujaly ty veřejné diskuse, které jsou mnohdy vedeny tak silnou averzí proti školám a kantorům, že se divím tomu, že dosud nedošlo k likvidaci učitelského druhu jako takového. I když, ono je toho dost na obou stranách, na té rodičovské, stejně jako kantorské.

Reakce na zadaný domácí úkol ze strany rodičů jsou většinou divoké na první našlápnutí: nemají na to právo, berou dětem volný čas, jsou to uzurpátoři, doma nic do školy děti dělat nebudou, taky si nikdo nebere práci domů, jak nutí děti....Prostě většinou je v hlavní roli myšlenka, že na to prostě učitel nemá právo a co si to jako dovoluje. 

Pravda, když má domácí příprava nahradit školní práci, když jsou úkoly neadekvátně dlouhé, zadávané každý den včetně víkendů a prázdnin, pak je na místě o jejich významu diskutovat. 

Ale mám pocit, že na tomto poli se už dlouho nediskutuje, jen agresivně uráží a útočí. Vytahují se hlavně práva, respektive hledá co, kdo na co nemá právo, ale nějak se nehledá podstata problému. O tom, že existuje nějaká elementární slušnost v diskusi, o tom už vůbec nemluvím Alespoň ne v tomto textu, neb ten je primárně věnován domácím úkolem, 

z jejichž zadání se stal takřka trestný čin. S požehnáním vlastního ministerstva, řekla bych. Nebo alespoň s tichým souhlasem, protože jeho metodický pokyn je taková chytrá horákyně, lze vykládat tak i tak. Každopádně, slovo právo se tu skloňuje poměrně často. Většinou ve výše zmíněném smyslu, že na to učitel prostě nemá právo..

Nu, bez domácích úkolů se samozřejmě dá docela dobře žít. Proč ne. Otázkou je, co taková forma diskuse, postavená jen na tom, co prostě nemusíš, na co nemá kantor právo, co prostě dělat nebudeme, navíc podbarvená intenzivní agresivitou, co přinese do budoucna...


 

Žádné komentáře:

Okomentovat