pátek 22. února 2019

Krtek

„Máte krtka?“ pokusila jsem se zakoupit v jedné z letenských drogérií agresivní čistič odpadu, nesoucí název černého hmyzožravce. V regálu jsem ho nenašla. Obsluha mému dotazu moc nerozuměla, dle našeho lámaného dialogu šlo poměrně zdatně rozpoznat cizince z východu, který česky takřka neumí. Nu dobrá, má zde asi pouze dohlížet, znalosti řeči patrně netřeba. U pokladny seděla slečna s podobným přízvukem, byť mluvila výrazně lépe. Asi i něco rozuměla, protože se mi snažila vyhovět. Zpoza pultu vylovila hrneček s krtkem. Jiné postavičky prý nemají. Nu, nenakoupila jsem. Úspěch jsem zaznamenala až v pořadí v třetí prodejně a krtek na čištění odpadu je již doma. Poměrně humorná historka, leč přivedla mě ke krátkému zamyšlení o multikulturním světě. Ten letenský mikrosvět je takovým jeho miniaturním odrazem. Plno kebabů, vietnamských jídelen, čínských bister ruské klientely a cizojazyčných zaměstnanců. Nechci, aby to vyznívalo jako nějaký xenofobní výkřik, v reálu nic proti těmto lidem nemám, jen si kladu otázku, kam se poděli čeští pracující?  Ti odešli dál na západ? Nebo nepracují? Hodně viditelné je to kupříkladu v medicíně, na jiného doktora než slovenského či ruského jsem už dlouho nenatrefila. Ale zdá se, že je tomu ve všech oborech. Ostatně, sama mám několik známých, co pracuji v Německu. Musí prý ovšem brilantně hovořit německy, nelze prý pracovat ve službách a nerozumět, co po vás někdo chce.  Ovšem výdělky jsou tam oproti těm českým úplně jiný levelJ. Sem tedy globalizace nezasáhla, minimálně ne v tom směru, aby výdělky byly globalizované, tedy přibližně stejné. Takže takový doktor tady vystuduje a vydělávat jde jinam.  Dál na východ to mají asi podobné, ba ještě těžší, tamější doktor tady někdy i zametá chodníky. Nebo hlídá v supermarketu, takže proč by se učil česky, že ano? Je to prostě celé takové postavené na hlavu. Nebo, řečeno jazykem současnosti, takové multikulturní. Otázka je, nakolik jsou takoví lidé, hnaní z východu na západ, spokojení a nadšení tímto trendem. A k tomuto myšlenkovému galimatyáši mě přivedl jeden malý krtek. A to jsem ani nechtěla krtkovat, ani jet krtkem ani krtkův dort. To by teprve byl mazecJ
                                                                     Krtek čistič odpadů 900g

Žádné komentáře:

Okomentovat