neděle 9. března 2025

Klamavá reklama

 Často mě napadá, zda by se reklamu na léky neměla označit jako klamavá a jako takovou ji stáhnout z mediálního prostoru? Protože ve své podstatě klamavá je... 

Podle reklamy stačí jedno stříknutí do nosu a jste jako rybička. Jedna tabletka a bolest zad zmizí jako pára nad hrncem. Mázněte si koleno a budete běhat po horách jak kamzík. 

A tak spěcháte do lékárny, vyklopíte půl výplaty za zázračné preparáty… a nic. Nos pořád ucpaný, záda bolí dál a na horách jste nebyli, protože ani do schodů to nejde.

Není to klamavá reklama jak vyšitá? 

 Když si koupím auto, očekávám, že pojede. 

Když si koupím lék proti bolesti, očekávám, že bolest přejde – ne že mě čeká jen o něco dražší trápení.

 Jenže v příbalových letácích se skrývá  kouzelná formulka:

  „Účinky se mohou lišit.“ 

Jinými slovy – může pomoct, nemusí, zkuste to a uvidíte.

A tak nezbývá, než sáhnout po osvědčených babských radách. 

Cibulový sirup? Smrdí, ale funguje. 

Zábal z tvarohu? Prapodivný, neestetický, ale zabere. 

Horký čaj s medem? Minimálně vás zahřeje. 

A co je asi největší pravda?

 Léčená rýma trvá týden a neléčená sedm dní. 

Takže na co lékárna a všechny reklamované úžasné léky, když stačí trpělivost, kapesníky a dostatek čaje?

Ovšem pocit, že jde o legalizovanou klamavou reklamu to nezahnalo. Jen jsem se ujistila v tom, že to tak asi bude a že mě to pěkně štve. Stejně jako rýma, která se navzdory všemu nechce vzdálit už alespoň dva týdny. 

Že by ani ten ověřený týden léčby už nefungoval?

V podstatě, když vtíravá reklama zase začne vnucovat další zázrak, ptejme se sami sebe: jestli chci jen tak vyhazovat peníze z okna? 

Nebo si radši uvařím čaj, zalezu do postele a budu čekat, až se moje tělo uzdraví tak, jak to umí už tisíce let? 

Ono totiž moc nejde ani jedno. Nevím třeba, co mi řeknou v práci, až oznámím, že doma v posteli čekám, až přestanu posmrkávat. 

Zavelí se nasadit roušku a hurá do procesu. Nejsou lidi. 

   A tak zas a znova zkoušíme nějaké ty léky. Nicméně je mi jasné, že pokud opravdu chcete vyhodit peníze oknem,  je toto spolehlivá cesta.  Ona jistě existuje / nebo ji reklamní agenty rychle vymyslí/„zázračná“ mast na cokoliv. A ještě k tomu přibalí scénku s usměvavou herečkou, co se za pět sekund vyléčí ze zápalu plic.

Vím to, bráním se, někdy podlehnu, jen nerozumím tomu, proč to není označeno jako klamavá reklama, když to náš právní systém umí definovat. Že by i tady platilo, že jen pro něco a na něco a na někoho???



Žádné komentáře:

Okomentovat