čtvrtek 23. března 2023

Vrtěti školním psem

Sleduji diskusi o revizi základního a středního vzdělávání. Provází ji  silné a mediálně vděčné  úderné výkřiky typu: zrušme výtvarnou a hudební výchovu, zrušíme druhý jazyk, zruší vás všechny umělá inteligence

  Napadá mě, že jde asi o takové klasické vrtěti psem, tedy vyhlášená „válka“ s veřejností, aby se zakryly skutečné problémy a aktivity, které se mezi tím v klidu dějí a nikdo je nekomentuje. 

Protože jak si třeba vysvětlit aktivitu kolem uměleckých oborů, která je už dávno v kompetenci jednotlivých škol. A tam, kde chtějí a mají na to lidi, tam už dávno propojení divadla, pohybu, hudby a estetična funguje. a najednou někdo objevuje Ameriku?

  Mnohde dávnou běží dramatická či jiná výchova, jinde zase mají jen výtvarnou i hudební.

Myslím, že o skutečném zrušení se nikde nemluvilo, jen to tak hezky úderně zní ve veřejném prostoru. Ostatně, jako vždy, všechno záleží na učitelích. Když máte citlivého a šikovného pedagoga na klasickou výtvarku či hudebku, je jedno, zda oplýváte oním talentem. Nemusíte umět zpívat, abyste měli rádi hudbu a něco o ní věděli. Stejně tak ve výtvarnu. 

V opačném případě vás učitel spolehlivě odradí, a jako budoucí úspěšný umělec budete dávat rozhovory na téma, jak vás traumatizovala školní výtvarná výchova. 

Stejné to ale bude s dramatickou výchovou, s divadlem, filmem či dalšími estetickými prvky, které chtějí revizionisté rvp spojit v jedno. 

Hezky to zní, ale kdo to bude učit? 

Když kupříkladu na vysokých školách, které se tváří, že připravují pedagogy, o něčem podobném ani neuvažují, natož aby to vyučovaly...? 

V tomto kontextu zní mediální výkřik o zrušení skoro jako nejpraktičtější řešení. Zrušme prostě celé školství, však to celé nahradí umělá inteligence. Ono to k tomu asi nezadržitelně spěje, jen si to úplně ještě neumíme představit.

 Zatím se tedy úspěšně vrtí psem, aby se zakrylo, že levá ruka neví, co pravá, že každý do revize vnáší to, co se líbí jemu, nebo co kdysi jeho traumatizovalo. Že se neřeší podstata, ale co koho právě napadne. Že do revize často mluví fanatici, kteří by opravdu nejraději zrušili úplně všechno.  

Veřejnost pak podráždí titulky typu: zruší se výtvarná a hudební výchova, cizí jazyky nejsou potřeba  či že domácí úkoly jsou protizákonné, a už to jede….

Každý si uleví, řekne své a nic se neděje. 

A děti mezi tím dospívají, proplují školní docházkou s pocitem, že se nic nemění a jen se na nic testuje (viz státní maturity, které se testovaly tolik let, že už maturují snad i děti těch, kteří zaslechli první zmínku o státní maturitě někde v primě, a pořád nejsou ok).

 Prostě, vrtění psemL




Žádné komentáře:

Okomentovat