středa 5. září 2018

Karolína Světlá

Kdysi slavná spisovatelka, žena velkého světa. Dnes už vlastně ani ne postava z učebnic, ty se povětšině věnují jen Boženě Němcové. Jiná jména odvál čas. Kdo dnes něco slyšel o Therézii Novákové, Sofii Podlipské či její sestře Karolíně Světlé. Není znám už ani jejich rodný dům, Rottovo železářství, protože už dávno neexistuje. Spolu s domem mizí i kdysi slavný pojem.  Já osobně mám Karolínu Světlou ráda, možná radši než famme fatale devatenáctého století Boženu Němcovou.  Líbí se mi její pragmatismus míchaný s romantismem, její cit pro pomoc druhým, její hrdost i postoj k vlastenectví. A baví mě dodnes i její knihy, byť její čeština mi fakt dává zabrat. Mrzí mě, že tak zmizela z našeho kolektivního povědomí , ale zároveň to potvrzuje, jak jsou dějiny nevybíravé. Nebo možná naopak, vybíravé a zanechají v našem vědomí jen někoho. Asi bez ohledu, jak moc si to ten daný jedinec zaslouží či nezaslouží.  Někdy je to i o vlnách, které se občas nevyzpytatelně vzedmou a vynesou do širokého povědomí někoho, kdo už třeba dlouho spál poklidným spánkem zapomnění. Třeba se to přihodí i Karolíně Světlé, která by si to, podle mého soudu, hodně zasloužila. Nyní spíš potvrzuje pravidlo jakési nadčasovosti, co bylo aktuální kdysi, je nyní dávno passé. A vede k úvaze, jak moc má třeba smysl něco sepisovat, když to ve finále skončí v archivu, to v lepším případě. Jinak ve sběru. Nebo jakou stopu tady vlastně chceme zanechat? A jakou zanecháváme? Těžko říci, každý to má asi jinak. I paní Karolína to svého času asi měla nastavené úplně jinak, než my si dneska myslíme.  Takže jediné, čím asi mohu dnešní úvahu ukončit, je připomenutí jejich knih a zmínka, že pořád stojí za přečteníJ.

Žádné komentáře:

Okomentovat