pátek 2. července 2010

Letní bádání

Krom psaní mně ještě v létě čeká rodokmen. Jsem ráda za den, kdy jsem na netu objevila volně stažitelný program pro tvorbu rodokmenu. Do té doby se moje kusé informace skrývaly na kusech papíru a vyznačovaly se naprostou nepřehledností. Žádný přehled, žádné souvislosti. Ale s moderní technikou to nabralo nové rozměry. Najednou se začalo rýsovat, kdo ke komu patří, s kým máme společné předky a kde se jen naše kráva s vaší napila ze společné louže. Tímto způsobem jsem se přes jednu linii dopracovala až k Danielu Janouškovi, což byl pán narozen na počátku sedmnáctého století a byl to můj praprapraprapraprapraprapraprapraprapradědeček (doufám, že jsem ta pra spočítala správně:-) A letos chci pátrat v druhé větvi. Už i tam jsem objevila zajímavé souvislosti a osobnosti. Ba dokonce v Brandýse nad Labem je po jednom z mých statečných předků pojmenovaná ulice. A až dosud jsem to netušila. I proto je rodokmenové bádání věcí zajímavou a dobrodružnou. Jak jsem již řekla, v maximální míře využívám moderní techniku, přes ty papírky mi to vůbec nešlo. O to víc žasnu nad dávnými badateli, kteří podobné věci zvládali pěšky od matriky k matrice a s husím brkem v kapse. Vůbec nechápu, jak to mohli dokázat. ( ostatně-stejně tak nechápu, jak mohli třeba prát bez automatické pračky či vařit na otevřeném ohni:-)) Ale i pro ně to jistě bylo lákavé dobrodružství. A já se na to svoje letní vysloveně těším.

7 komentářů:

  1. Tak to budu držet palce, aby to vaše pátrání vedlo časem hodně daleko:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak hodně úspěchů při bádání! Můj tatínek zjistil, že jsme příbuzní "s půlkou okresu" :-)
    Teď dokonce i s ředitelkou zdejší MŠ.
    Přeju krásný prázdniny!

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé kam jste došla:-). Toho příjmení jsem po sňatku s mužem teď nositelkou:-)Nikdy jsem se s ním předtím nesetkala a tady kolem je Janoušků strašně moc.Jinak já jsem vyzvídala taktéž dokud žijí starší členové rodiny, akorát spíše než rod. kořeny přes otce, tak celkově. Ale pokud to bude možné,až bude na to čas, chci pokračovat hloubš.

    OdpovědětVymazat
  4. Tvorba rodokmenu je velmi zajímavá, můžu poprosit o adresu této web stránky? děkuji

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsou to rodokomenylive,nebo ancestory, nebo heritage. com.Ale jsou i jiné, vyhledávače jich dnes nabízejí plno. Hezké bádání:-)

    OdpovědětVymazat
  6. palce držím, a´t zajdeš co nejdál:-)

    OdpovědětVymazat
  7. Možná to ti badatelé s brkem zvládli proto, neboť matriky obsahovaly méně záznamů, bylo méně lidí než dnešní přebujelé člověčenstvo.

    OdpovědětVymazat