pátek 2. září 2022

Rozdělení Českoslovenka

 Koncem srpna se připomínalo třicet let od  osudového podpisu na zahradě vily Tugendhat.

  Začalo dělení Československa, které se definitivně rozpadlo o půl roku později. 

V den podpisu se rozhlas vrátil k federálnímu vysílání, celý den byl československý. 

Zajímavé to bylo:-). 

Nejvíc jsem poslouchala Kávu o čtvrté s Patricií Strouhalovou. Mám ráda její pořady. 

Jejím hostem byla ředitelka Slovenského institutu paní Krénová. A mluvilo se o tom, jak si rozumíme a nerozumíme.....

Vždycky jsem si myslela, že slovensky umím nebo přinejmenším rozumím, ale zjistila jsem, že už to tak svěží není:-). Rozumím, pořád, ale nevím, jak bezpečně bych třeba četla s porozuměním psanému textu...?

I když knihu o Martinu Hubovi jsem četla s velkou chutí a pochopením. A bez slovníku.

    Trochu už ale odbočuji, prvotní myšlenka byla připomenutí událostí, které vedly k rozdělení země. 

               Ani pomlčka, ani federace, ani dvojdomek se neudržely. 

Dvě samostatné republiky. Klaus a Mečiar. Kdo je dneska zná? No, asi ještě neupadli v historické zapomnění, ale brzy tomu tak možná bude. Stejně jako existence Československa. 

 Události před třiceti lety probíhaly ve stínu války v Jugoslávii. Snad i proto se tolik oceňoval klidný rozchod, byť obyvatelstva se tehdy nikdo neptal. Často mě napadá, jak by se situace vyvíjela, kdyby tehdy bylo vyhlášené referendum? Ale to už ono historické kdyby, na které dějiny nehrajou....

Kdo mě ještě napadá?

 Asi logicky Václav Havel jako první český prezident. Slovenský primát má Michal Kováč, kterého si ale pamatuji jen díky únosu jeho syna. Pocitově jsem měla dojem, že s prezidentem jsme na tom trochu lépe. Dneska je to ovšem diametrálně naopak....

       Pak slovenská kultura, kterou vnímám dodnes. A to je vše.... 

Československo je na smetišti dějin. Ale připomínám si ho ráda. Vnímám ho pozitivně.  

     A protože na Slovensku je prvního září Den Ústavy, nikoli začátek školy:-), je takřka aktuální si naše společné dějiny připomenout. Stejně jako Slovenské národní povstání, které z našeho českého historického povědomí skoro vymizelo. A další státní svátky jsou totožné s českými:-), takže nějaké společné body tam stále jsou:-)



Žádné komentáře:

Okomentovat