sobota 4. srpna 2018

Severní Čechy

Pro mě dost neprobádaná oblast. Z nějakého blíže neurčeného důvodu ji vnímám jako měsíční krajinou, zničenou komunistickou těžbou a porevolučním nezájmem. Také jsem tam nikdy moc nebyla, párkrát pracovně navštívený Most a Ústí nad Labem je asi tak vrchol mého cestovatelského poznávání této krajiny. O to víc překvapená jsem byla během výletu za historickými materiály k nové knize. Ocitla jsem se ve velmi krásné přírodě, takřka v panenském koutu země. Všudypřítomné sucho i zde ubralo na zeleni, ale celkové kouzlo se nikam nevypařilo. Žádná měsíční krajina, naopak.  Snadno pak tady člověk pochopí, že kdysi šlo o zásadní české historické období, že ve středověku si toho, kdo ovládal severní Čechy, musel předcházet i král z daleké Prahy, že život zde byl asi drsný, ale krásný. Nu, a pak to dvacáté století úspěšně zničilo. Ale zdá se, že nikoli trvale, krása se dere na povrch a je naděje, že některá místa severních Čech se vrátí ke své bývalé kráse a slávě. A některá ji ani třeba neztratila, to nemohu jako zeměpisný analfabet vyvrátit. Místa, která jsme projeli, byla krásná velice. A lidé, které jsem poznala, byli zajímaví víc, než bych snad čekala. Díky za taková setkáníJ

Žádné komentáře:

Okomentovat