úterý 12. června 2012

Potmě

   Když jsem v dětství přemýšlela o své tetě, která jako takřka nevidomá žila sama v malém domku, nechápala jsem, jak to, že se tam sama nebojí? A jak se může pohybovat, když nevidí? Jak vaří? Uklízí?  Dětský rozoumek to nemohl pobrat. A ostatně ani můj současný, rádoby dospělýJ, v mnohém nemá jasno. Ne snad v tom, jak to, že se samotný člověk nebojí sám doma, Jale život s nevidomostí si pořád neumím prakticky představit. Pamatuji si, že teta, kdysi vášnivá čtenářka, byla ochuzena (krom jiného) i o možnost se jen tak povalovat s knížkou. Dnes jsou audioknihy, tehdy byl vrcholem techniky chraplající rozhlas Tesla a na pokračování tak maximálně : "Jak se máte, Vondrovi?"
Občas jsem tedy funkci audioknihy plnila já. Ovšem, ač jsem celkem četla ještě před první třídou, koktající školačka asi moc zážitků z četby neposkytneJ. A není to jen četba, samozřejmě. Je to tisíc dalších maličkostí, které běžně vykonáváme, ale poslepu to najednou nejde.  Měla jsem tetu moc ráda a i díky ní mám snahu nevidomým nějak pomáhat.  Kdysi jsem uvažovala  o předvýchově vodících psů, ale jelikož bych zcela jistě každého psa absolutně rozmazlila (Zachariáš je toho živým důkazem), usoudila jsem, že nejsem vhodným objektemJ. Takže to skončilo u finančních příspěvků. Ze stejného důvodu mám slabost pro Světlušku. Letos, respektive včera, jsem si proto nenechala ujít příležitost vyzkoušet si kavárnu PotměJ. A docela síla. Pro mě i kapku deprese, neb představa, že fakt nevidím, je mojí noční můrouL. Ale i absolutně jiná zkušenost, diametrálně odlišné vnímání času, prostoru i lidí kolem sebe.  Do prostoru nás vedl nevidomý pán systémem vláčku. Položíte ruku na rameno, další jí položí vám a jde se. A tma tam byla naprosto černočerná. Naivně jsem si myslela, že se třeba rozkoukám, jako doma v ložnici, když se v noci potácím ven a nerozsvítím si.J Omyl. Ani na špičku nosu nebylo vidět. Pán nás usadil ke stolku a brzy přiběhla servírka. Donesla kávu i džus, jako by se nechumelilo. Já se skoro netrefila do úst a ona nám klidně nabízela i mléko do kávy. To si kolikrát neumím rozdělat ani normálně,J natož v takhle černé tmě,takže jsem s díky odmítla. Ale džusík i konverzace s lidmi kolem byla moc příjemná. Navíc jsem si nemusela hlídat jak se tvářím, nikdo mě neviděl.J
A čas i my všichni kolem jsme se totálně zklidnili a zpomalili.
Když jsme se pak tápavě vypotáceli do denního světla (to byl nápor na oči, všichni jsem mhouřili očka jak koťata), měla jsem pocit,že uplynula tak čtvrthodina. A ona hodina a půl. Prostě jiná časová dimenze.J 
 Krom toho zde zrovna dnes proběhla ukázka práce s vodícími psy (tak jsem zase viděla, jak se to dělá správně a znovu si utvrdila, že toto bohužel neumímJ), takže to byl podvečer plný silných emotivních zážitků. Světlušce ráda posílám nějaké příspěvky, po dnešku je asi ještě navýším. Zkušenost z kavárny mě v tom utvrdila. A zároveň ujistila v tom, že tady jdou peníze na správnou věc. Život potmě totiž vůbec není jednoduchý. Pokud půjdete přes Ovocný trh, vyzkoušejte siJ














5 komentářů:

  1. Byla jsem s žáky na Neviditelné výstavě a to byl stejný princip - vyzkoušet si, jaké je to nevidět. A všem se nám tam moc líbilo. Ale opět mě to utvrdilo v tom, že vše, co je pro nás samozřejmé, je pro nevidomé neuvěřitelně obtížné.

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá zkušenost !
    Ale osobně mám z nevidomosti také noční můru .

    OdpovědětVymazat
  3. Hezké lákadlo do restaurace: "Obsluhu u nás neuvidíte jak je rok dlouhý!" Občas mi něco podobného připadne i v té "naší", kam chodíme na karty. :)
    Ovšem svět bez zrakového vjemu si nedovedu představit. Asi bych vyšel z bytu a už bych nenašel cestu zpět. Tento život je moc těžký. A hodný obdivu.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc zajímavé, bydlet blíž, ráda bych si do kavárny zašla. Osobně se strachy neužírám, protože už vím, že když člověk musí, dokáže ledasco. (Dokonce pamatuju, že jsem si coby malá na slepou hrála. Zkoušela jsem jestli poznám po hmatu tvary, věci a tak...) To ale nějak nezmenšuje můj obdiv vůči takto postiženým lidem.

    OdpovědětVymazat