pondělí 21. května 2018

Nechápavost


Nerozumím mnoha věcem současného života. Něco je nedostatkem vzdělání, něco ubíhajícím věkem, něco osobnostním nastavením. Prostě to tak je a je to asi logické. Čemu ale nerozumím naprosto vůbec a neznám vlastně důvod, proč tomu nerozumím, je ochrana zlodějů či podobně naladěných jedinců, kteří se pohybují na opačné straně zákona. Přivedla mě k tomu diskuse o vykradeném divadle, které zveřejnilo obrázky z kamery. Chce najít lupiče, které jejich divadlu způsobili škodu za víc jak tři sta tisíc korun. Překonali spoustu zábran, šli do divadla s jasným cílem ho vykrást. A ono se řešilo, zda se zveřejněním neporušují jejich práva. Rozuměj, práva těch zlodějů! Vybavuji si, že existuje i takový případ, kdy si majitel prodejny vysloužil od soudu pokutu za to, co udělal. Tedy zveřejnil snímek člověka, který protizákonně vnikl do jeho prodejny, způsobil škodu, ukradl, co se dalo a zase zmizel. Když nebyl s pomocí příslušných bezpečnostních orgánů k nalezení, pán zveřejnil jeho snímky a zloděj se našel. Leč naše spravedlnost dospěla k názoru, že je vinen (rozuměj majitel obchodu), porušil zlodějova práva, a tudíž musí být odsouzen. A byl. A jistě v našich končinách nejde o ojedinělý případ. Lámu si hlavu, čím to je, že tomuto efektu vůbec nerozumím. Je to nedostatkem vzdělání? Je to tím, že vysokou školu jsem studovala pět let a ne dva měsíce? Nebo že jsem vystudovala vůbec? Je to ubíhajícím věkem? Vzhledem k tomu, že moje dětství je spojeno se systémem, který neřešil vůbec žádná lidská práva, si tím také nejsem jistá. A kdyby se šlo ještě hlouběji proti proudu času, tak zloději e přeci pranýřovali, někde jim drsně i sekali ruce, máčeli je ve Vltavě…. Totéž, co mi dnes obrazně děláme s nikoli v s pachateli, ale jejich oběťmi. Je to osobnostním nastavením? Jako že jsem naivní a mylně si vykládám logické věci, jako že za zločin následuje trest a nikoli naopak? Nevím čím to je, vím jen, že s tímto postupem a nastavením práva bytostně nesouhlasím a nerozumím tomu, proč to tak je. Někteří tvrdí, že právě na tuto přehnanou korektnost naše civilizace zahyne. Někdy se mi zdá, že je to snad pravda. Dožít bych se toho ale nechtěla.

Žádné komentáře:

Okomentovat