sobota 7. února 2015

Loupežník

...aneb další premiéra na Vinohradech. Tentokrát Karel Čapek. Obsazení zajímavé a Čapek většinou nezklame. Tedy pokud někdo nemá pocit, že ho musí vykládat jinak, s pomocí nějakého experimentu. Tak toho jsme se naštěstí na Vinohradech nedočkali, takže jsme si mohli vychutnat skutečné klasické divadlo. I se všemi jeho premiérovými atributy, kterou byla sklenka sektu jako "welcome drink", zajímaví diváci včetně paní Havlové, která seděla s panem režisérem takřka vedle nás, a kvalitní klasická hra. Večer na Vinohradech je vždy divadelní zážitek. I když, pravda, nějaké experimenty i tady byly. Nejvíc efektní asi mělo být poletující ptactvo, které zpestřovalo celý, již vlastně takřka stoletý, příběh akčním poletováním nad jevištěm, ba i nad hledištěm. V rolích ptáčkům malé děti přivázané na laně.V duchu jsem hledala význam toho efektu, vtírala se i myšlenka,jestli je to vůbec legální, takhle nechávat děti plout prostorem, a bylo mi jasné, že svoje vlastní bych k tomu nepropůjčila. Na druhou stranu musím říci,že při děkovačce byly tyhle malé dětičky nejvíc roztomilé:-) a zjevně je to bavilo.
 Loupežník se na Vinohrady vrací a zajímavé je, že v roli Mimi se kdysi představila  paní Hana Maciuchová, která i dnes v Loupežníkovi má svou roli, tentokrát služky Fany. 
A sedmnáctiletou Mimi představuje Sabina Rojková, o které si já osobně myslím, že jde o velký herecký talent a s napětím ji sleduji. Je to velmi šikovné děvče, má jiskru, talent a hraje velmi hezky.
   Příběh Loupežníka je asi notoricky znám, jde o klasické střetnutí divokého mládí a zkušenostmi poučeného stáří, takže věci, které každý zná či bude znát i na vlastní kůži.
Na textu je již patrné, že příběh je sepsán téměř před sto lety, místy bylo jeho tempo i na mě příliš pomalé. Ale zase to vynahradila libozvučná krásná čeština, která k Čapkovi samozřejmě patří. Výborný byl Jaroslav Satoranský, a vůbec mě víc oslovilo umění starších herců. Asi jsem již dospěla na tu druhou stranu, i sám Čapek říkával, že mládí v hledišti fandí loupežníkovi, zatímco ti staří těm druhým.
 Tak už to vím i s Čapkovým posvěcením:-). 
A na závěr historickou připomínku toho, že zrovna při psaní této hry se Čapek seznámil se svou manželkou Olgou, která samozřejmě hrála Mimi. Všechno souvisí se vším. 
 Loupežník na Vinohradech je podle mě velmi zajímavý a stojí za návštěvu.  
A jak jsem dnes zjistila, myslí si to i kritika:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat