středa 19. listopadu 2014

Vedlejší výdělečná činnost

V duchu listopadových výročí se mi chce říci, že diktaturu ideologie vystřídala diktatura peněz, ale to bych se pouštěla do nějaké politologické úvahy, do čehož se mi dnes nechce. Dnes mi jde o krátké zamyšlení nad tím, co všechno lze zpeněžit i v takovém prostředí, jako je škola. Jeden by řekl, že v odvětví, kde se slovo peníze či prémie stávají takřka nadávkou, ruka trhu nezasáhne. A ejhle, opak je pravdou. Všichni jistě víme, jak snadno se z rodičů tahají peníze na neobjednané fotografie dětiček ve školce či na prvním stupni, kde se nepokrytě hraje na to, že to dítě tu příšerně kýčovitou fotku prostě chce a rodič tedy neodolá. Zdálo by se, že s postupujícím školním věkem bude podobných aktivit ubývat. Leč opak je pravdou a lze bez nadsázky říci, že třeba maturanti jsou stejnou obětí jako bezmocné děti ve školce. Prostě se na něco zacílí a peníze už se sypou. Kalkuluje se s tím, že maturita je (většinou) jednu za život a že to prostě studenti nebo jejich rodiče zaplatí, aby si to užili. Jsem zvyklá na šerpy, maturitní skleničky, trička, kapely…To všechno jako nabídka v hromadném množství chodí do školy už léta. Kytky, přípitky, předtaneční, všechny možné maturitní atributy, za které se platí, platí a platíJ. Jeden by řekl, že nic nového už vymyslet nelze. Ale to by nesměla existovat česká vynalézavost a neviditelná ruka trhu. Letos nám přišla nabídka na zapůjčení maturitních šatů, což ještě chápu. Ale nabídka padáků mi docela vyrazila dech. Původně jsem se domnívala, že to má být nějaký adrenalinový dárek, ale ne. Nabídka je na padákovou plachtu, kterou by dotyčná organizace zapůjčila, za pouhých pět set Kč,-. Studenti by pak prý do ní pohodlně shrnuli peníze, které n a ně jejich příbuzenstvo nahází.  No, to mě tedy dostalo. Ale nedivím se, je mi jasné, že vydělat se dá na všem a že záleží na nabídce a poptávce. A i když si myslím, že to je kapku přes čáru, je to na studentech samých. V tom je to odlišné od školky, kde se dětem vnutí kýčovitý rámeček za pětistovku, kterou většinou neumí odmítnout. Jestli odmítnou maturanti je na nich, ale je to tedy kaufJ

Žádné komentáře:

Okomentovat