středa 14. května 2014

Babička

  Dnes má výročí. Myslím tím tu od Boženy Němcové, českou národní klasiku. 14. května 1855 byla vydána poprvé. A vydává se dodnes, už to samo o sobě je velký úspěch. Navíc ji všichni znají, předpokládám,že i ti,kdo ji nikdy nečetli. Někdy se mi sice zdá,že se její význam a vůbec vše kolem ní hodně přeceňuje, leč nehodlám jí nikterak zpochybňovat. Minimálně dnes ne, když má jubileum.-). Spíš mě zajímá, jestli vás zajímá? Pořád ještě...
Čtete jí? Četli jste jí? Máte ji radši ve filmové podobě? Přivedla vás k ní povinná školní četba či naopak, pěkně vám ji znechutila a Sultán a Tyrl jsou pro vás dodnes synonymem pekelných zvířat hlídajících vstup do literárního pekla? 
Já osobně mám mnohem radši jiná dílka od Boženy Němcové, Babičku tedy zas tak úplně nehltám a navíc jsem ji četla se zájmem až v dospělejším věku. A mám ráda i její filmové verze, hlavně tu s paní Šafránkovou. Ale dneska, když má to výročí, do ní asi nahlédnu. Jen tak, z nostalgie a pro oživení:-)
                                                                  

4 komentáře:

  1. Babičku miluju! Ten idylicky vysněný venkov v 19. století... Babičku budu mít navždycky spojenou s moji babičkou, která mi ji, jako malému kuřeti, četla před spaním... Nejvíc jsem měla ráda tu pasáž, jak se děti loučily s Orlíkem a Adélka mu dala růžičku... A pak ta sladká věta o tom, jak si Orlík Adélku odvedl do hor a tam ji miloval a chránil jako tu růži... Ach jo... :) Eliška

    OdpovědětVymazat
  2. Mám to hodně podobně, mám mnohem zaději další prózy Boženy Němcové a úpně nejvíc miluji její moudré pohádky. Přečetla jsme ji několikrát,ale i já ji mám spojenou s pachutí povinné školní četby.... proto v kánonu (vy víte co to je) mám V zámku a a podzámčí... Filmová verze je skvělá, Šafránková je dobrá,a le moc se mi tam líbí ztvárněná Viktorka....

    OdpovědětVymazat
  3. Mám babičku ráda, podobně jako Raisovy Zapadlé vlastence a jiné pohádky:)

    OdpovědětVymazat
  4. Babičku máme rádi, a docela hodně, teda s manželkou a trochu i mladší část potomstva, a každý rok jezdíme zjara do Babiččina údolí, patří to k takovým rituálům rodiny :)

    OdpovědětVymazat