úterý 20. května 2014

Školská reforma

 Občasné okamžiky skepse mě někdy vedou k radikálnějším řešením. A školství a přístup veřejnosti k němu takových skeptických okamžiků nabízí často víc než dost. 
Stejně tak víc než dost bylo už pokusů o nějakou smysluplnou školskou reformu, tudíž nyní vidím jediné řešení. 
Zrušme školu a školství úplně. 
V dnešní době stejně vzdělání nemá žádnou váhu a to nemluvím o zakoupených rychlokvašných diplomech. Prostě jsme dospěli k bodu, kdy chodit do školy patrně nemá pro budoucnost žádný význam. Aby maturitu a vysokou školu měl takřka každý ( ten důvod proč jsem stále nepochopila), zákonitě se musí snižovat její úroveň. Prostě zatěžovat vědomostmi co nejméně. Média nás bombardují návody, kde si vše najít, stáhnout, překopírovat. Většina prací, které se tváří jako závěrečné či kdoví jaké jsou stejně psané formou ctrl c a ctrl v, přesouvá se jen něco, co už stejně bylo napsáno a co vlastně stejně nikoho nezajímá.  Děti jsou věčně přisáté k mobilu, kde hrají hry a sem tam něco najdou na netu, to v případě, že ten učitel už příliš prudí. Ovšem v paměti to neudrží, přichází generace studující na principu průtokového ohřívače vody. Vědomost proteče,sem tak se trochu ohřeje, leč nezůstane. Proč také, na netu je přeci všechno k dispozici na věčné časy a nikdy jinak. 
Navíc třeba v knize nic vyzývavě nebliká, nepípá a neposkakuje, delší text vyžaduje soustředění a to digitalizovaná generace kvapem ztrácí. Nepíše se rukou, neučí se básně, které by trénovaly paměť, nepočítá se z hlavy, prostě se všichni digitalizujeme. A pak ve třiceti vymřeme na Alzheimera, protože netrénovaný mozek prostě půjde do kopru velmi brzy. Bohužel, zde zatím restart neumíme, to si ale zatím nikdo neuvědomuje.
   Když jsem se v diskusi pokoušela školu trochu bránit, že třeba učení cizích jazyků by mohlo mít nějakou perspektivu, dozvěděla jsem se, že jsou přeci internetové překladače  a  jistě brzy budou i překladače pro běžnou komunikaci na bázi mobilních telefonů. Šoupnete ucho do sluchátka a klábosíte s cizincem, který má obdobné elektronické zařízení. To samozřejmě v případě, že se odlepíte od monitoru a vydáte se na výpravu mezi lidi, protože proč tam chodit, když vše lze dělat virtuálně?

 Nač tedy nutit chodit děti do školy, když stejně spějeme ke globální digitalizaci? Myslím, že toto je jediná optimální školská reforma, která má šanci uspět. Škola a vzdělávání nejen ve stávající podobě, ale vůbec v žádné podobě už zjevně  do digitální doby prostě nepatří. Ideální řešení. 

1 komentář:

  1. Ano.
    Manfred Spitzer : Digitální demence : jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum

    OdpovědětVymazat