čtvrtek 17. října 2024

Kontroverzní

 Nedávnou jsme ve škole, v diskusi o Valdštejnovi, narazili na pojem kontroverzní. Respektive, já ho použila při hodnocení jeho osoby, že jde o muže poměrně kontroverzního. Ptala jsem se, jak ho vidí děti. 

Ukázalo se, že většina z nich mi nerozumí, nechápou význam slova kontroverzní. 

Zkoušeli jsme se vysvětlení dobrat bez použití vyhledávače nebo AI. 

Někteří to vnímají jako automatické spojení. Kontroverzní Valdštejn. Nepřemýšleli o tom, jestli je nebo není, natož pak aby pátrali po významu slova. Prostě se to tak říká.

Tomu ale rozumím, i já mám své aha efekty. Něco, co jsem brala, že se to prostě tak říká 

a pak najednou aha, ono je to jinak? Něco to znamená!

Jeden hoch se hlásil, že slovu rozumí. 

Kontroverzní je přeci Tadeáš Kuběnka! 

No to je, s tím souhlasím, ale co znamená to slovo samotné, tedy kontroverzní, svými slovy vysvětlit neuměl. Prostě se to tak říká. 

Ve finále jsem tento dialog dešifrovala jako jeho snahu ukázat mi, že zatímco já znám Valdštejna, on zná Kuběnku, kterého zase neznám já. 

Překvapilo ho, což netajil, že o existenci této bizarní postavičky vím a slíbil, že on tedy na oplátku vezme na milost toho Valdštejna a trochu se nad ním zamyslí. 

Nakonec jsme se k podstatě slova kontroverzní nějak dobrali, i takovou srozumitelnou českou definici si děti vytvořily. Aby rozuměly, protože / to ale podle mého/ je v současnosti kontroverzní kde co, včetně mnoha zástupců naší politické scény. 

A přivedlo mě to k vlastnímu zamyšlení nad tím, zda kontroverze je jiná i generačně. Jako že kdysi kontroverzní věci se mění v normální a naopak.

Asi ano, a nejen generačně. Určitě je to i o sociálním prostředí, vzdělání či všeobecném rozhledu. Řekla bych, že to má svou vlastní stupnici, úhly pohledu. 

Kontroverze, které kupříkladu nyní hýbou třeba veřejným míněním, mediální scénou a zdají se být stěžejní, v jiném čase a prostorou nechávají lidi naprosto klidnými. Nebo nechápou, co je na daném tématu kontroverzní.

Obecně se u nás ve společnosti za společně vnímanou kontroverzi / to mi ale poradila AI/ považuje třeba euthanasie, povinné očkování či otázka klimatické krize.

Pro mě je z tohoto výběru kontroverzní ale jen euthanasie. Každý to máme jinak. Euthanasii jako kontroverzní beru, očkování naopak vnímám jako pokrok, kladný posun, pro mě osobně třeba kontroverzní není. 

Ale někdy s překvapením zjišťuji, že to některé skupiny lidí vůbec nezajímá, je jim to ukradený, neví o tom, tudíž to nevnímají jako kontroverzní.

Někteří kontroverzní politici jsou kupříkladu pro ně buď úplně neznámí, neví o nich. 

Anebo naopak, jsou pro ně bezvýhradně kladnou postavu, žádnou kontroverzi na nich nevidí.  

I historické postavy se někdy  z těch kontroverzních mění třeba v pozitivní. Nebo ty kdysi pozitivní jsou dnes přinejmenším kontroverzní nebo jasně negativní. 

Časy se prostě mění a s nimi i jejich kontroverze. 

Valdštejn je dobré téma k debatě. Nijak nás už neohrozí. Na rozdíl od těch dnešních kontroverzních vojevůdců. 

A tak je dobré, aby děti rozuměly:-). Přinejmenším...

A aby jednotkou kontroverze pro ně nebyl jen prapodivný influencer...

A ve finále je podle mě ještě dobrý, že nerozumí slovu kontroverzní. Co si ale počít s tím, že kupříkladu nechápou spojení: jaká jsou východiska z krize? / nerozumí slovu východiska! /

Pravda, mohou kontrovat tím, že my zase nechápeme spojení, že je něco random....? Kupříkladu. Byť třeba toto spojení jsem se už naučila. 

Teď letí výraz, že je něco sigma.To ještě dávám. Ale výkřik skibidi  už je pro mě kontroverzní. 

Nebo spíš ujetý, ale takových je / bylo a bude:-)/

Takže je zajímavé, byť někdy docela těžké, hledat něco obecně kontroverzního. Osobně za nejvíc kontroverzní považuji fakt, že se někdo nedomluví, respektive nechce domluvit. Že spoléhá na umělou inteligenci a sám za sebe se neumí vyjádřit. Tedy ani zformulovat, proč, kupříkladu, nechápe význam slova kontroverzní. Nebo východisko...

To ale už vlastně ani není kontroverzní, ale spíš jen docela smutné.





Žádné komentáře:

Okomentovat