sobota 15. června 2024

Umělecká dumka

 Baví mě umělecký svět, i proto ho tak trochu sleduji. 

Navíc, každodenní procházky kolem AVU také nesou své ovoce. 

Nemohla jsem proto nezaznamenat petici - pro mě respektovaných umělců, /kupříkladu pan Róna, Pleskot a další/, kterou se vymezují vůči - řekněme prapodivným -  současnostem výtvarného světa. 

Namátkou, nesouhlasí s tím, jak funguje Národní galerie / to mohu potvrdit i jako řadový konzument/, nesouzní kupříkladu s dehonestací kdysi prestižní ceny Jindřicha Chalupeckého / to je asi příliš specifické pro široké publikum, nicméně, když se kouknu na to proč, musím jim dát za pravdu./ A pak se vymezují proti AVU, kde se mimo jiné prezentují takovéto počiny   :-):-)

  Mimochodem, tu nahou učitelku jsem na Letné zachytila, tady se tomu nelze vyhnout. Přišlo mi to dost mimo, nicméně netušila jsem, že jde o kantorku, že jde o umění, že se to opravdu bere vážně....

A bere. Je to umění, je to kantorka, je to umělkyně. Budiž...

Díky  výše uvedené petici, kterou jsem zachytila na sociálních sítích, jsem o tom začala víc přemýšlet. Jestli je to fakt umění? Nebo jen sociologie? Úvaha nad vlastním tělem? Nebo jen takový extravagantní výkřik? A patří to na AVU? 

  Než jsem se ale stačila něčeho dobrat, vyrojily se klasické hejty na autory petice, že jsou staří, ať jdou někam, protože jejich staré názory už nikoho nezajímají, teď je umění jiné, moderní a inovativní. 

A že je to stejné, jako kdysi v devatenáctém století, staročeši versus mladočeši atd...

Asi ano, vždycky tomu tak je. Trochu mě zaráží, že je to mladočeské, respektive dneska mladé, automaticky vnímané jen jako dobré... 

Když už chtějí odkazovat na minulost, tak je jasné, že až čas prověří hodnoty. Kupříkladu koho dnes, na první dobrou, znáte ze skvělých mladočechů? 

Musíme hledat, zatímco třeba u Palackého asi nikdo netápe? 

Nu, teď vlastně odporuji sama sobě. Mladí si Palackého (pokud ho znají) hromadně pletou s Palachem, takže ani tady to nefunguje. 

Zpátky tedy k AVU, respektive k petici. 

Souhlasím s tím, že studenti mají mít do NG vstup zdarma / to nijak nezdůrazňuji, že v mnoha zemích mají tyto národní umělecké instituce vstup zdarma pro všechny. /  

Myslím si, že když je umělecká cena zamýšlena jako cena pro výtvarníka do pětatřiceti let, mělo by se to respektovat. Nemusí ji dostat každý, kdo jde zrovna kolem, asi by se mělo respektovat přání donátora.

Nemyslím si, že nahé kantorky mají vyhazovat hlínu v prostoru AVU a prohlašovat to za umění. 

Rozumím, i vnímám,  umění jako natolik výlučné, že my, co tomu nerozumíme, můžeme být až pohoršeni, byť třeba v tomto případě se cítím spíš znechucena než  pohoršena, ale i tak beru AVU jako místo, kde se k umění přistupuje jinak, ne tak divoce alternativně.

Asi je to chyba. Konzervatismus. Nebo stáří.

Pravda je, že každá nastupující generace měla k té předcházející umělecké výhrady, spory 

s AVU měl už Mikoláš Aleš, kupříkladu...

Takže něco na tom generačním sporu bude. 

  Ve své podstatě mi asi nejvíc vadí ta ageistická vyhrocenost sporu, jako že proto, že to sepsali lidé kolem šedesátky, nebudeme to brát vážně, protože oni jsou staří a svět patří mladým alternativcům...

Těm sice patří, o tom žádná, ale diskutovat by se mělo dát napříč věkovým spektrem. 

A pak, jestli je alternativou současného umění to, co je vidět ve videu, pak je to asi fakt jako mezi staročechy a mladočechy.  

A my staročeši to vidíme jinak:-)



Žádné komentáře:

Okomentovat