pondělí 6. června 2022

Open mind

     „Mám otevřenou mysl,“ hlásá jedna učitelka, když chce zdůraznit, jak moc je dobrá a jak šíleně ji děti obdivují.

Není určitě jediná, kdo dá na líbivou politiku. Jiní říkají: „ Jsem s dětmi kamarád.“ Nebo: „Nabídl jsem jim tykání.“

 Jednou jsem se zkusila dobrat detailů. Proniknout takříkajíc k jádru pudla. Jala jsem se zkoumat křehkou duši pedagogovu…

Lze říci, že šlo o vzrušující empirii. Povahových typů ve sborovně jsem objevila vskutku širokou škálu. Jelikož fokus průzkumu byl jasně dán, velmi rychle jsem objevila řadu respondentních exemplářů. Ovšem rozsah této zcela nefilozofické gnose mě samotnou docela zaskočil.

   Když na první dobrou docela zajímavý učitel středního věku opakovaně všem vykládal, jak moc je unavený z toho, co všechno pro školu dělá, napadlo mě konfrontovat jeho seznam stížností s hodnocením jeho studentů.

„Je skvělý,“ zahájily děti oslavnou tirádu. Zajíkavě se pokusily na mě přenést své nadšení z učitelovy práce.  Udělalo to na mě dojem. Jenže děti bezelstně pokračovaly ve výčtu kladných vlastností: „ nic nemusíme, všechno nám omluví, dává nám jedničky za nic…“

„Jak za nic?“ poctivě jsem se snažila tomu porozumět. „No přeci motivační,“ vysvětlil mi třídní znalec moderní terminologie.

Hledat něco víc v míře jeho obliby nebylo, vzhledem k popularitě, které se těšil i díky populistické anketě Zlatý Amos, vůbec reálné. A vlastně ani žádoucí.

Mně osobně avšak kantoři, přikládající fatální důležitost své popularitě a oblíbenosti, většinou nijak zásadně nepřesvědčili.

   Nechce se mi totiž věřit, že by dětem do života něco dala sladkobolná líbivá politika. Jistě, v daný okamžik se jim to líbí. Nemusí nic dělat. Ostatně, sama dobře pamatuji na svoje středoškolské hodiny angličtiny, které dirigovala podobná učitelka. Nic jsme nedělali. Povídali jsme si, četli Vejce a já a na konci čtvrtletí napsali jednu ohlášenou písemku ze slovní zásoby. Všichni jsme měli jedničku, angličtinu milovali a posmívali se béčku, že oni se musí šprtat, pořád něco číst a o něčem diskutovat, světe div se, anglicky.  Nu, pak skončila škola, začal život a probudil se rozum, který s údivem zjistil, že teď se tu angličtinu musíme složitě a drsně doučovat, zatímco béčko, které drtila ta nepopulární úča, to už dávno umí. Asi i proto mám k těm sladkobolným populistickým učitelům s otevřenou myslí (nemám vůbec nic proti přirozeně otevřené mysli, ale nutí mě to parafrázovat onen sebeadorační výkřik, protože ten celou tu úvahu odstartoval).

    V pedagogické práci dám víc na systematičnost. Mám s ní sice sama trochu potíž, protože typicky systematický člověk zcela určitě nejsem. Ale kdybych navzdory své nesoutěživosti někdy chtěla soutěžit o nějaký učitelský titul, pak určitě ne o titul oblíbený učitel. To je podle mě největší mor sboroven. Snaha být oblíbený.

Chtěla bych hrát vabank o titul dobrý učitel. S podvariantami inspirativní, zásadový, či kreativní. Ba i inovativní se mi líbí. Jen ne oblíbený. Přitom právě na této snaze učitelé nejvíce ujíždějí.

 Samozřejmě chápu, že je to celé trochu nefér. Jestliže někdo dává skrze svoji práci v plen taky svoji osobnost, případně i pochybný charakter, měl by mít naději na nějakou formu zpětné vazby.

Většinou si to oni jedinci představují tak, že se jim dostane nehynoucí lásky a obdivu od jejich dětí a samozřejmě rodičů, kteří dokáží ocenit, že jejich potomek si ve škole může dělat, co chce a ještě k tomu nosí domů samé pochvaly či jedničky - ty ale v době slovních pochval nejsou moc trendy, většinou totiž známkování slouží k označení zastaralosti daného kantora, který pořád trapně používá číselné hodnocení, a to pro adepta na nejoblíbenějšího pedagoga, či moderněji řečeno průvodce vzděláním, rozhodně není žádoucí.

Aby dítě bylo ve škole šťastné, to je dost silný argument, který takřka nelze ničím přebít. Ale aby z toho ve finále nevznikla soutěž o blahoslavené chudé duchem….

 Pravda, zní to asi dost sarkasticky. Ke zvýšení obliby školního prostředí takové úvahy asi nepomohou, spíš naopak. Z tohoto mediálně zjednodušeného hlediska je určitě lepší, když je škola plná oblíbených učitelů s otevřenou myslí v čele s tím nejoblíbenějším Amosem. A není vyloučeno, že některé školy k tomu cíleně míří. Vyberete si školu, většinou s krycím názvem alternativní, kde budete šťastní a spokojení. Povedou vás samí oblíbení učitelé. Až sem to zní naprosto ideálně. Malý zádrhel by mohl vzniknout v okamžiku konfrontace kupříkladu s pracovním trhem. Třeba by se nějaký nevychovaný personalista mohl podivit, jak to, že nic nevím, navzdory tomu, že se prezentují samými výbornými pochvalami (o jedničkách už ani nemluvím, aby to vůbec někdo četl). Co s takovým adeptem?

A to by pak bylo zajímavé porovnání, stejně jako kdysi u nás, s těmi, co měli angličtinu v béčku. Rozhodně po nich sáhli s větším zájmem než po nás. A přitom my měli tak bezstarostné a šťastné hodiny…!

Otázek samozřejmě vyvstává mnohem víc. Když totiž začnu rozebírat pedagogické sbory tak říkajíc na molekuly a začnu hledat osobnosti, které dětem na cestu do života daly něco víc než jen pár okamžiků bezelstného nic nedělání, musím neochotně konstatovat, že jsou to většinou postrachy školních tříd, přísní didaktici a zásadoví jedinci. Co si s dětmi netykají a není jejich cílem být s osmáky kamarád, ale něco je naučit.

Aby bylo jasno. Nejde mi o pokus zvrátit pozitivní trendy ve školství ani nevolám po rákosce či klečení v koutě pod obrazem císaře pána- tedy pana prezidenta. Spíš to mělo být zamyšlení v duchu starého pořekadla (ostatně, ta se teď stávají takovým strašákem příjímacích zkoušek, že bych se asi měla bát na ně odkazovat), ale odvážně, tedy pořekadla, že s vaničkou vylíváme i dítě. Tedy přesněji, ve snaze zbavit děti stresu je zbavujeme i možnosti něco si vybojovat, něčeho docílit vlastní snahou a pílí.

Popravdě řečeno, když opět zapátrám ve své paměti, ze školních let mi utkvěly v paměti víc osobnosti, které po nás něco chtěly, kde jsme si svůj prostor museli vybojovat a prosadit. Ti, co nám no nabízeli zadarmo (a jistě tací byli i tehdá), nám sice nabídli chvíle šťastného nic nedělání, okamžiky, kdy jsme si mohli dělat, co nás napadlo, ale z paměti vyšuměli. Protože pro život nám nic nedali.

Přesto musím znovu zdůraznit, že nejsem zastáncem rákosky a už vůbec ne toho, aby děti chodily do školy s bolavým břichem a obavami z toho, co dnes zase bude.  Ale stejně tak nejsem fanda, ba skoro to nesnáším, ten boj o to, být nejoblíbenější.

A ti, co to uvozují větou, že oni jediní mají otevřenou mysli, mi ve své podstatě vlastně přijdou jako velcí lůzři. Protože jim vlastně nic jiného ani nezbývá, než se vlísávat dětem do přízně tím, že se jim budou podbízet. A to je cesta do pekel. Jen to na první dobrou hezky vypadá, ostatně, jako každá čertovina…..

A s čertem, nebo přímo s ďáblem, je určitě propojeno i ono klasické odvěké učitelské dilema: oblíbený nebo zásadový?

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat