pondělí 17. září 2012

Ve stínu


Po svých nedávných stescích nad bídou české filmografie, viz Svatá čtveřice, po které jsem se skoro zařekla, že do kina na český film už snad nikdy nevkročím, musím konstatovat, že žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří, aneb blýsklo se na lepší časy. Nikdy neříkej nikdy, takže jsem ráda, že jsem své nikdy porušila a vypravila se na další český film Ve stínu. Už jen proto, že jde o historii, která mě bytostně zajímá, tedy o druhou polovinu dvacátého století, bych byla šla i bez šeptandy, která tvrdila, že konečně zase se něco povedlo. A vskutku, co je šeptem není čertem,ale pravdou. Film je to dobrý. Zaujal, má švih,příběh i napětí, ale našla bych tam i několik ale. Nevím ovšem, zda v situaci, kdy se točí takové hrůzy, si dobrý film moje ale zaslouží, nicméně z vrozené rýpavosti si jich pár neodpustím. Moc mi nesedla hudba, což klidně ale může být i mým hudebním hluchem. Trochu mi vadila moralitka na konci, nevím, jak jsem si představovala vyústění,ale takhle pateticky asi ne. Oceňuji dobovou atmosféru, náladu padesátých let vystihl film, myslím, dobře. Ale pohnutky, motivy a souvislosti jsou někde docela nejasné, drobet mi vadila i ryze současná čeština (slovní zásoba a vyjadřování byly v padesátých letech zcela jistě jiné) postava kapitána Hakla je skoro až nereálná, někde to prostě skřípe.Ale i tak, stojí to za to a je dobré vidět. Navíc se nabízejí velmi zřetelné paralely se současností, ale o tom až jindy. Asi na film  nalákám studenty, Národní muzeum nabízí projekci i následnou besedu s historiky, tak pevně věřím, že se na ni dostaneme a film pro nás dostane i jiné kontury. Ovšem i bez besedy (a mých ale) je to skvělý zážitek. Alespoň pro mě byl.
                                                   

Žádné komentáře:

Okomentovat