pátek 3. února 2023

Informace

 Asi je zajímavé popřemýšlet, jakou roli pro nás hrají informace. A jako hrají pro pedagogy.  Už dávno neplatí fakt, že informace jsou nedostupné, drahé a těžko dostupné. Možná je to naopak, dnes je informační inflace a všichni, až po uši zahrnuti neustále se valícími informacemi, je rozhodně nepovažují za nedostatkové zboží. Problém je opak, nějak se v nich vyznat. Protože ty důležité informace jsou pořád cenným zbožím, jenže v tsunami, která se na nás denně valí, je často těžké je rozeznat.

Co s tímto faktem kupříkladu ve škole? Mantra, že děti si vše najdou, je v tomto směru trochu kontraproduktivní. Když nevím, jakým směrem se ve svém hledání ubírat, asi toho moc nenajdu. Ale určitě nepotřebuji jako zdroj informací učitele. Z toho by se asi měl stát spíš nějaký průvodce nebo koordinátor, případně mentor. Aby nějakým způsobem korigoval cestu, pomáhal či provázel, leč určitě nezásoboval informacemi. Možná by bylo praktičtější vrátit se k výuce manuálních činností, ty z našeho školství takřka vymizely. A nemyslím tím učiliště, všude by se děti mohly naučit trochu pracovat rukama. Nebo něco k praktickému životu. Ne snad, že by bez toho nemohly žít a existovat, ale určitě je to někam posune. A na netu to nenajdou, naštípat dříví či rozdělat oheň prostě musí umět prakticky.

Možná by se měly víc podporovat jejich individuální zájmy a schopnosti, hledat víc ty praktické věci.

A co se týká informací, tam víc pracovat s dezinformacemi, umět je rozeznat. A umět si mezi nimi vybrat, jinak nás informace převálcují.

Školy na to většinou nejsou moc nastaveny, nicméně nějaké vlaštovky jsou viditelné. Někde se věnují nadaným dětem, jinde zkoušejí vrátit praktické činnosti do výuky, jsou i školy, které hodně sázejí na pobyt v přírodě, pravidelné výjezdy vedou k otužování a větší manuální zručnosti. Variantou je i sportovní zaměření výuky, prostě něco, kde je nutné se víc zaměřit sám na sebe a své okolí než na to, co si najdu na netu. Informace jsou totiž tak inflační, že jejich množství dětem asi spíš škodí. Musí se naučit je selektovat, pracovat s nimi, a to to je musí učit někdo, kdo to sám umí. A co si budeme povídat, mnozí dospělí, včetně nás kantorů, s tím mají obrovský problémJ



Žádné komentáře:

Okomentovat