úterý 15. srpna 2017

Není pták jako pták

Čeština je jazyk velmi flexibilní, leč některé konzervativní prvky by se i v něm daly objevit. Třeba přechylování ženských jmen. Být Nováková je naprosto normální , být Jana Novak z Horní Lhoty je už poněkud prazvláštní. Trvat ale na tom, že třeba taková Kim Nowak je také Nováková je zase umanutost. Ale ženská příjmení dnes rozebírat nechci, byť u příjmení zůstanu. Ale u toho, co mě některá příjmení odnaučila. Odnaučila jako učitelkuJ. Třeba ta ptačí. Od malinka jsme doma používal přirovnání ohledně holuba na báni. V okamžiku, kdy jsem podobnou, rádoby vtipnou, otázku použila k chlapci, který se sice vrtěl jako holub na báni, ale zároveň byl i Holub, vyznělo to spíš trapně,než vtipně. Když mi pak do třídy přibyl i hoch Vrabec, přísloví o vrabci v hrsti a holubu na střeše také moc nevyznívalo. Po přistěhování Hrdličky jsem zase nemohla vyprávět o ptačí letce, protože bych chlapce vystavila posměchu neptačích jmen. Lehce erotické příjemní mě pak rázně odnaučilo vyvolávat hocha příjmením, protože vyzvat dítě: „Tak se pojď ukázat, Šourku,“ jsem fakt nedokázala navzdory tomu, že úplně prudérní se necítím. Podobně riskantní jsou i příjemní v podobě přídavných jmen, protože konstatovat, že „máš diktát celý červený, Červený“ je také nic moc. Podobně seknut se lze i s příjmením Zelený, Modrý i či jakékoliv jiné barvy, o vlastnostech jako třeba Teplý ani nemluvě. Nejvíc mi ale dávají v poslední době zabrat ptačí jména. Ani jsem netušila, že jich tolik existuje. Poté, co se mi ale v jedné skupině sešel Holub, Vrána, Vrabec, Hrdlička, Straka, Špaček, Sokol a Drozd, trochu jsem se vyděsila. Zas takový ornitolog nejsem. Navíc jsem chvíli nevěděla, co tedy s Kolouchem, Daňkem, Liškou a Jelenovou?

Ale nakonec se to zvířectvo poměrně dobře sneslo. Jen doufám, že zvířecí terminologii neužívají i v hovorech o mně.  I když, nějaký ptačí přídomek by mohl být i lichotivý. Hlavně si ale musím dávat pozor na jazyk a česká pořekadla. Protože zírat jako vrána či krást jako straka není v podobném kolektivu dobré konstatování. J

Žádné komentáře:

Okomentovat