pondělí 18. ledna 2016

Konkurzní podstata

Aneb duševní vlastnictví u nás zjevně nemá copyright.  Jako jedna z mnoha ukázek může posloužit docela obyčejná inzertní rubrika na nějaké vedoucí místo. A je jedno, zda jde o školu, galerii, rozhlas či prostě nějakou jinou instituci. Uchazeči, kteří si stále ještě myslí, že u nás je konkurz férová záležitost, a rozhodnou se nést svoji kůži na trh i tímto způsobem, jsou takřka vždy vyzýváni k tomu, aby součásti jejich přihlášky byla i vize vedení společnosti. Prostě mají zpracovat odborný koncept něčeho, čeho ještě nejsou součástí. Patrně, aby dodali čerstvé a neotřelé nápady.
Koncepce pak má být většinou na několika stranách a rozpracovaná pokud možno detailně.     
     Přemýšlela jsem, jestli je to účel či nějaká sofistikovaná zástěrka jak získat bezpracně nové nápady? A také mě napadlo, proč se proti tomu vlastně ještě nikdo neozval? Protože pokud někdo opravdu pečlivě zpracuje koncepci a pak není vybrán, jeho nápady lze velmi snadno využít dál, aniž ho musíme žádat o svolení.  Mnohdy se ani koncepce nevrací, ale i vrácenou lze samozřejmě velmi snadno využít, respektive zneužít.
Docela mě začalo zajímat, za mají tyto,dle mého nehorázné, požadavky nějakou oporu třeba v zákoně. Ničeho jsem se ale zatím nedopátrala. Ale narazila jsem na několik lidí, kteří se nad podobným přístupem také pozastavují. To je myslím důležité vědět. Snažím se zjistit, co se proti tomu třeba dá dělat, leč v podstatě nic takového neexistuje. Jediná cesta je konkurzu se neúčastnit. Nejenže  konkurz je u nás většinou jen naoko, aby se učinilo zadost formalitám, a rozhodnuto je již dávno předem,takže to vypadá na velkou šarádu, ale je to ještě o vyrabování všech možných nápadů. Představuji si, jak někdo zvenčí má sepsat koncepci – dejme tomu rozvoje školy,abych zůstala na domácím hřišti.  Komise stejně předem ví, kterého svého favorita vybere, ale nikdy není od věci přečíst si (a inspirovat se tím), jak to vidí ti z druhé strany.  Některé komise jdou ještě dál, že si vyhradí právo konkurz bez vysvětlen zrušit, ale úkoly od kandidátů samozřejmě vyberou a pročtou.
Tak to je tedy vrchol, říkala jsem si. Problém však je, že as nejde o nic nelegálního. Setkala jsem se totiž i s názorem, že lepší šlohnout něčí nápad než nechat instituci zahnívat ve vyjetých kolejích. Čerstvá krev je přeci dobrá v jakékoliv podobě, ne?
Pak hledejte něco jako copyright na duševní vlastnictví. Neexistuje. Tedy asi pokud zrovna nezpíváte pop music, to si asi OSA ohlídá. Nebo ještě lépe, pokud jste tak neopatrní, že svoje nápady dáváte snadno všanc. Minimálně tím,že se rozhodnete přihlásit někam do konkurzu. Naštěstí je to pro mě již problém jen v teoretické rovině, spíš k pousmání (nebo k pláči) nad tím, jak to tady funguje. Alespoň já to tak vidím.
Zlatý konkurz Miloše Formana ze šedesátých let. Také mystifikace, ale ve finále přiznaná. To v dnešním reálu je všechno dávno jinak.




Žádné komentáře:

Okomentovat