středa 5. října 2011

Tajná kniha

Univerzální rada na zvýšení prodejnosti knih je nějaký peprný skandál. Často podobné rady dostávám, ještě častěji na dané téma žertuji, ač je mi(bohuželL) jasné, že jde o jediný možný způsob. 
„Měla bys udělat něco šokujícího,“ slýchám v nekonečných diskusích nad sklenkou červeného. Většinou v takových případech říkám, že souhlasím, protože jde o hypotézuJ. V reálu je ale situace jiná. Neumím to.
 Knižním velkoobchodům nyní vládne Tajná kniha, která, skvěle načasovaná, rozhýbala jinak vcelku poklidnou a laxní čtenářskou veřejnost. Tak se to má dělat! Dokonce jsem prostudovala internetový žebříček nově vydaných knih, kde zmíněné dílko bezkonkurenčně poráží mnohem lepší a kvalitnější autory. Takže to je ta zmíněná cesta?
Jenže  mně se zdá, že tady je to už přes čáru. Tedy podle mého usedlého přístupu, podle kterého některé věci prostě na veřejnost nepatří, byť jde o známé české, že účel světí prostředky.
Moje rozhodnutí je jednoznačné. Tuto knihu si nekoupím.
Přesto o ní vím, medializace je neskutečná.
Číst ji nebudu, přesto obsah znám. Mluví se o ní všude.
„Jestlipak to byl chladný kalkul?“ přemýšlela jsem spolu s přáteli v diskusi. „Nebo jen prostě popsala svůj život, jak to ostatně dělá řada autorů- viz různé deníky, povalující se na knižních pultech. A nemusíme porovnávat jen současnost, on dejme tomu takový Vaculík také nikdy nebyl diskrétní, a jak ho všichni velebí a uznávají.
Na jádro pudla jsme nepřišli.
Zůstal jen pocit, že tudy cesta nevede.
Podle mého.
„Jak nevydáte?“ slyším se říkat do ztichlého sluchátka po rozhovoru s nakladatelem. „Jde o historické příběhy, podložené!“
Historie ale nikoho nezajímá. Odmítl, aniž by se dozvěděl, že na knihu lze získat grant z okruhu lidí, kteří ještě neskáčou na blyštivé pozlátko laciné skandalizace.
Zvláštní, jak vás takové odmítnutí zaskočí. Až dosud jsem se cítila nad podobnými věcmi povznesená. Teď jsem byla nucena postavit se realitě tváří v tvář.  Copak musím jít s davem a preferovat jen mediálně akceptovatelné čtivo?
Napadaly mě různé varianty, začala jsem dokonce uvažovat, s kým bych se měla spustit, aby to bylo pro veřejnost dostatečně skandálně zajímavéJ.
 Znát kýženou díru na trhu, pravděpodobně bych se s podobnou myšlenkou zaobírala trochu déle. Najednou mě hrozně zajímalo, jaké to je, když se vaše kniha prodává po desítkách, ba i po stovkáchJ. Přitom je mi jasné, že jde jen o hypotézu, či, jak by řekla moje babička, o mlácení prázdné slámyJ Nic takové samozřejmě neudělám, nemám na to povahu.  A tedy mám peška, alias smůluJ. Nicméně jednu tajnou věc bych udělat mohla. Takovou malou anketní otázku. Či spíše žádost o vaši radu. Jak by se měla jmenovat kniha ze školního prostředí, abyste po ni v knihkupectví sáhli?Aby v tom moři knih zaujala? Čili jednoduše, pídím se po geniálním názvu, který bude prodávat sám. Bez sexu s Největším Čechem. Poradíte? A vůbec to nemusí být žádná tajná knihaJJJ, tedy vlastně radaJ…..
Moje "tajná"kniha o Janu Heřmanovi. Tímto ji odtajňuji. Není to Největší Čech, ale Největší klavírista klidně ano:-)

5 komentářů:

  1. Skandály a tajemno na výšce! Nebo :Profesorka s ručením omezeným....a to stačí pro idioty,kteří nakupují názvy...hihi..Daja

    OdpovědětVymazat
  2. Protože nesleduji kdo s kým a za kolik, tak mne ono mediální masérství ohledně onoho titulu nijak nezasáhlo a musel jsem si Tajnou knihu zadat po přečtení článku do vyhledávače, o co vlastně jde. Taky ji číst nebudu. Neviděl jsem ani záznam "ztráty" onoho známého pera. Je mi stydno něco takového byť jen sledovat nebo číst. Holt, jsou tací, kteří to rovnou provozují.
    Název knihy ze školního prostředí? Netroufám si radit, když nevím přibližný obsah. Ale "Profesorka s r. o." je dobrý, to se Daje povedlo.

    OdpovědětVymazat
  3. Třeba typ titulku z Blesku "Co profesorka, ještě neodhalila",nebo "Tajný denník, jedné profesorky". Ách jo, je to jako s tím, že se neřekne uklizečka, ale povrchová technička... Přeji štěstí a vynalézavost!!!

    OdpovědětVymazat
  4. Tajnou knihu si také nekoupím. Způsob její propagace mi přijde značně nechutný.
    S názvem neporadím, kreativitou neoplývám, zvlášť po ránu :))

    OdpovědětVymazat
  5. no taky nevím aknihu si taky nekoupím..stačí co jsem si přečetla v magazínu mladé fronty. mn se nelíbily ani divnovlásky, vůbec se mi obermannová nelíbí. a je mi jedni, že je nejkrásnější spisovatelka:-)

    OdpovědětVymazat