čtvrtek 29. listopadu 2018

Všechno je jinak


Psáno pro časopis Rodina a škola
   Ve veřejném prostoru se velmi často mluví o českém školství. Většinou v souvislosti s nějakou reformou, skandálem či nějakým „objevným“ zjištěním ohledně nedostatku financí. Často také bývají na tapetě osmiletá gymnázia, kterým čas od času nějaký z mocných hrozí zrušením.  Ještě sice k ničemu takovému hromadně nedošlo, ale mluví se o tom poměrně často. Mnozí političtí rétoři svoji myšlenku často okoření oblíbenou frází boje proti elitářství, a na to mnozí lidé slyší. Pak se kdekdo diví, že některé školy berou doslova kde koho, protože jakmile by získali punc elitářů, nemají v proletářském prostředí dnešní naoko pokrokové doby moc existenčních šancí. Slovo elita získalo
u nás už trvale poměrně negativní nádech.
Kdyby se ale někdo chtěl zamyslet nad tím, kam tito odpůrci osmiletých gymnázií či jiných forem „elitního“ vzdělávání posílají studovat své vlastní potomky, asi by se docela divil. Prvně jsem si tohoto jevu  všimla u paní Buzkové. Svého času ministryně školství ostře vystupovala proti osmiletým gymnáziím. Šlo tehdy o tak masivní atak, že to určitou chvíli doopravdy vypadalo na vymazání této formy vzdělávání ze systému.  Podstatou celé akce byla vehementně hlásaná myšlenka, že je třeba podporovat klasické české vzdělávání, tedy základní školství a na ně navazující české středoškolské čtyřleté období.  Jistě hezká premisa, která mohla být mnoha jejím podporovatelům sympatická. Ovšem….
 Jako„potvrzení“ jejích slov poté prosákla na veřejnost informace, že dcera paní ministryně studuje na francouzském lyceu!!
 Důvěra paní ministryně v české školství byla tehdy mediálně propíraná, to ano, leč nic to na dané věci nezměnilo.
   Možná by se podobné situace hodily jako příklad pro vysvětlení rčení, že někdo káže vodu a pije víno. Onehdy jsem ho ve svém výkladu náhodně použila a řada dětí mu nerozuměla. Tudíž třeba verbální podpora klasického českého školství formou likvidace osmiletých gymnázií versus reálná důvěra ve francouzský model vzdělávání by třeba velmi dobře mohla posloužit jako jeden z názorných příkladů pro vysvětlení daného pořekadla.
Když jsem o celém problému začala víc přemýšlet, vyskakovalo podobných příkladů mnohem víc.
A nemusela jsem ani do historie jako v případě paní Buzkové. Naše dynamická současnost nabízí podobných názorových veletočů přehršel.
Není nutné nikterak složitě pátrat, jde o věci veřejně známé, které ale zanechávají naši veřejnost dokonale lhostejnou. Nechci samozřejmě nikterak zpochybňovat právo každého jedince na výběr vzdělávacího ústavu pro svoje děti. Ale soulad toho, co hlásám a co žiji, to rozhodně nenabízí. Pan prezident třeba často a rád hovoří o nevhodném elitářství, a jak je třeba podpořit neplacené školství, nejlépe dostupné všem. Svoji dceru by ale asi českému školství, které je dostupné všem a není tedy ani náznakem elitářské, nesvěřil. Anglické školy, kde jeho dcera studuje, mají v tomto směru naprosto jasně definovatelnou pověst.
Ostatně ani náš současný premiér se nezhlédl v českém vzdělávacím systému. Jeho potomci získávají vědomosti ve Španělsku. 
„A to nějak vadí?“ podivil by se jistě každý z nich okázale. „A není to snad nějaká kampaň?“
Musela bych si připravit složité argumenty, pokud by to měla být kampaň, o které chceme diskutovat.  Ty ale nechci hledat a už vůbec ne široce rozepisovat. Jde totiž hlavně o pocit. Když českému školství nedůvěřují ti na nejvyšších místech, což prakticky projevují výběrem školy pro své vlastní děti, těžko jim poté věřit často hlásané předvolební heslo o tom, že školství je jejich priorita. Jenže jak poznat, proč to vlastně dělají a co svým výběrem sledují?
Je to jejich osobní věc, nemůže jim přeci někdo diktovat, kde budou jejich děti studovat. Ale vypovídá to o jejich přístupu k věcem veřejným. Nebo to alespoň krásně ilustruje výše zmiňované, jak někdo káže vodu a pije víno. Myslím, že i studenti na takovém příkladu význam rčení snadno pochopí.
Zjistit, jak je to se vztahem celebrit ke školství jako takovému nedá většinou moc práce. Stačí se pozorně zaposlouchat do rozhovorů či projevů. Zarazí vás, jak mnoho veřejně známých lidí vyhledává privátní či zahraniční školy. Je snad něco špatného na českých školách? Nu, spíš je něco shnilého ve státě českém. Proč by se mělo veřejně hlásat, že i tady chceme a máme exkluzivní školy, když je mnohem líbivější bojovat proti tzv. elitářství? Chcete snad podporovat nějaké výlučné nadstandardní vzdělávání?
    A ještě jeden úhel pohledu. Prestižní vzdělávání může být někdy žádoucí, avšak je třeba si dávat pozor, aby se o něm moc nemluvilo. Je totiž zřejmé, že takové školy nejsou pro každého, hlavně kvůli finanční nedostupnosti. Což je jistě hlavní důvod, proč se o tom nemluví. Rozhodně ne před volbami. Ale ani jindy se to moc nehodí do politického portfolia. Přitom by to nemusela být vůbec otázka k zamyšlení, kdyby ji neprovázela ona kulisa navenek hlásaného nesouladu s výběrovými formami studia. Osmiletých gymnázií je v systému asi hodně, ale vykrystalizovala by jejich vlastní pověst, buď úspěšná, nebo ta z opačného spektra.  Hromadná likvidace pod heslem jakési falešné rovnosti je v takovéto atmosféře totiž hodně těžko uvěřitelná.  Paradoxní je, že politické body se za ní sbírají už léta. Že osmiletá gymnázia stále přežívají je vlastně zázrak. Podmíněný možná i tím, že elitní vzdělávání většinou neuvádějí jako svou prioritu. To se u nás nenosí 

Žádné komentáře:

Okomentovat