neděle 10. listopadu 2013

Čtenářský deník

Čtenářský deník je další z mnoha školních záležitostí,která dětem nějak vadí (mnohdy i jejich rodičům) vnímají ji jako diktátorství či školní násilí na dětech. Povinnost vést zápisky z četby pak obcházejí různými způsoby, od stahování z netu přes opisování ze záložek či od aktivnějších spolužáků, až k tomu,že neoblíbenou činností pověří rodiče, kteří v rámci umetání cestičky přetíženému potomkovi knihu nejen přečtou,ale i zaznamenají. Vše pro dítě.   Nechci tady rozvíjet debatu nad povinnou školní četbou, zamyslet se chci nad významem čtenářského deníku, který si já osobně léta vedu dobrovolně a s radostí. Člověk totiž zapomíná a tak když si nepoznamenám, co a o čem jsem četla, zcela spolehlivě se může stát, že se mi nejen děj, ale i autor samotný vypaří z hlavy.  
Někdy to, pravda, není na škodu, ale docela mi vadí, že zapomínám i díla stěžejní a důležitá. Vím, že jsem je četla, ale co ten obsah? Nosné myšlenky knihy? Co mě tam zaujalo a líbilo se? Jeden by neřekl, že i takové věci může člověk zapomenout. A tak píšu. Deník v papírové podobě i v této. Abych věděla, co už znovu číst nemusím, k čemu se chci vrátit, co je trhák a co naopak raději zapomenout. Jde samozřejmě o můj subjektivní úhel pohledu, čtenářské záliby jsou velmi různorodé. Proto mám svoje nedělní čtení, vítám názory a diskusi nad přečteným, hledám doporučení od ostatních (co zajímavých knih jsem díky blogu objevila), hodnotím si, co mě zaujalo a co naopak ne. Je to prostě taková oslava čtenářského deníku, který má, podle mě, velký význam. Minimálně pro nás, vášnivé čtenáře. 
A teď ještě několik mých krátkých reflexí.
Přečetla jsem Alici Munroovou: Příliš mnoho štěstí. Nenadchla ani neurazila. Musela jsem se dost snažit, až pak mě to trochu chytlo. Je to zajímavé čtení, leč nevím, jak z toho vyplývá ona Nobelova cena? Asi neumím ocenit oceněná díla. Nebo jsem hodně velký laik, kterému stačí jednodušší literatura. Podobně to mám s Hájíčkem a jeho  oceněnou Rybí krví. Dlouho jsem s ní bojovala, pak jsem se začetla a přečetla a dobrý. Leč dech beroucí trhák to pro mě nebyl. Tím naopak pro mě byly knihy Antonína Polácha, ale to je asi dáno mojí slabostí pro historické příběhy. I když na druhé straně, Vondruškův Král básník už mě tolik nebral. Mám pocit, že nic nového jsem se nedozvěděla, ale to asi ani nebylo autorovým záměrem. 
Hodně jsem si slibovala od Irwingova Freuda- Vášně lidskosti, ale některé pasáže byla na mě až příliš epické. Ovšem zase jsem si Freudův život hodně detailně zmapovala. Jen ho musím zanést do deníku, abych to zase nezapomněla. 
Dnes mě nečeká nic nového, urovnávám si čtenářské myšlenky a přemýšlím, jakým směrem se dál vydat? Potřebuji nějaký silný příběh, který by mě vtáhl do děje? Neporadíte? 
Než na něco přijdu, budu si doplňovat čtenářský deník, zkusím ještě jednu Monroovou, vrátím se k Poláchovi a v mezi čase pracuji na knize vlastní. V podstatě , Nic nového pod sluncem. Neděle jako vytažená z knihovny....:-)

10 komentářů:

  1. Škoda, že si ho nevedu... Syn (4.třída) letos dostává předtištěné archy. Nemusí popisovat děj knihy. Jenom 1.název,2. autor,3. proč sis knihu vybral (doporučení, dárek)? 4.Co tě na knize zaujalo? Měl jsi problémy s četbou? Co tě zaujalo? Co jsi ocenil? 5.Citát a komentář k němu. 6. Napiš vzkaz postavě z knihy, nebo autorovi.

    Mně se to docela líbí, co na to říkáte Jitko vy, jako pedagog?

    V poslední době mě zaujaly knihy Simona Mawera. První jsem četla Skleněný pokoj, potom Dívka, která spadla z nebe a teď čtu Pád. Ještě vyšel i Mendelův trpaslík, ale na to nemám nějak odvahu....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I mně se to, Jitko, líbí. Je to hezký nápad, dětem to pomůže a jistě se jim to i líbí.Vypadá to i přehledně, za mě tedy dobrý.-)
      A děkuji za tipy, ani jednu jsem dosud nečetla, tak se chystám na výpravu. Hezký den

      Vymazat
  2. Silné příběhy (pro mě): L. Binet: HHhH
    P. Rankov: Matky
    Z. Šmíd: Cejch
    A. Pristavkin: Na hrudi obra obláček zlatý
    všechny se týkají úplně nebo částečně války
    a ještě J. Irwing: Modlitba za Owena Meanyho

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za Vaše silné příběhy. Modlitba byla silná i pro mě, kdysi jsem ji četla a líbila se mi. A na ostatní kouknu:-)

      Vymazat
  3. za mě aspoň toto:
    http://www.databazeknih.cz/knihy/vzpominam-na-rozinkovou-louku-69941
    krásná kniha, navíc podobné útrapy na útěku prožívala moje babička a vlastně i maminka, která měla na konci války 5 roků
    http://www.databazeknih.cz/knihy/utekl-jsem-z-osvetimi-13570
    koupila jsem nedávno, ještě čeká na přečtení, ale věřím, že to bude zážitek

    OdpovědětVymazat
  4. Majko, děkuji moc a přeji silné čtenářské zážitky. Ty příběhy je jistě slibují.

    OdpovědětVymazat
  5. Znáte Janu Šrámkovou a její Hruškadóttir? Útlá novelka, úžasná čeština, neuvěřitelný příběh. Teď jí vyšla druhá dospělácká kniha - píše i pro děti - Zázemí, tu mám slíbenou k svátku. Nositelkou Nobelovy ceny je i Toni Morrisonová; její Ráj nebo Šalamounova píseň jsou mnohovrstevné knihy, které nestačí přečíst jednou. A připojuju svůj hlas pro Simona Mawera, přičemž za jeho nejlepší knihu považuju právě Mendelova trpaslíka. Broskev

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O knize Hruškadóttir jsem jen slyšela, leč bohužel nečetla. Napravím to, ráda. Děkuji moc za Vaše tipy a postřehy, chystám se právě na zmiňovaného Mawera, tak se, doufám brzy, podělím. Moc díky a hezký čtenářský víkend

      Vymazat
  6. Tak snad si toho Mendelova trpaslíka taky koupím. Opravdu to jsou silné příběhy, alespoň pro mě. Nevím jestli jste četla Zvuk slunečních hodin od Hany Andronikové. To je kniha, která utkví v paměti na hodně dlouho.

    OdpovědětVymazat
  7. Zvuk slunečních hodin jsem četla, a souhlasím, silný příběh. Navíc jsem paní Andronikovou hodně sledovala a je mi líto, že ten svůj boj nakonec prohrála. V tak mladém věku. Knihy tu ale zanechala báječné.

    OdpovědětVymazat