úterý 17. května 2022

Neomalenost nebo upřímnost

 Někdy mezi tím neumím rozlišovat. Respektive nejsem si jistá, jak to dotyčný má, zda je neomalený či hrubý, nebo zda mu to nedochází a opravdu upřímně komentuje vše, co vidí. Začnu tím nejvíc otřepaným, tedy: 

"Vy ale blbě vypadáte!"

Opravdu neznám nikoho, koho by tato vyřčená pravda nějak potěšila. Ale znám plno lidí, co to hrdě ostatním sdělují, někteří i s následným konstatováním, že přeci nebudou lhát. A tak se člověk, aniž by se na to ptal, dozví, že přibral, je nechutně hubený, blbě vypadá, zestárnul a pod. 

Ono i rádoby pochvalné konstatování, teď ti to najednou sluší může vést k domněnce, že dřív to asi bylo horší, ale tady už je to nějak zaobalené. 

Co mě na podobnou úvahu přivedlo? Nedávno jsme ve škole měli noc filmožroutů.  Tedy celou noc dozor nad cca sedmdesáti dětmi, trhaný spánek cca dvě hodiny nad ránem a v šest už zase na nohou, protože mnoho dětí opravdu nespalo a ráno bylo třeba zajistit úklid budovy. Pak si přijede maminka pro dítě a aniž by se nějak obtěžovala s otázkami, jaké to bylo, co to její dítko apod, tedy varianty, které bych čekala, tak takřka plynule s pozdravem sekne: Vy ale vypadáte!"

No, já to vím, nemusí mi to připomínat, nenalíčená, nevyspalá, unavená, to určitě na svěžesti a kráse nepřidá. Navíc ráno vždycky trvá, než se nastartuji do života, a to mám k tomu doma arsenál kosmetických zbraní. I tak se stává, že třeba lidé, co náhodně potkávám brzy ráno při venčení psa, mě odpoledne vůbec nepoznají. Takže o svém ranním handicapu dobře vím. 

Přesto mě upřímné sdělení, respektive vmetení hodnocení do povadlé tváře, nijak nepotěšilo. Ale vedlo mě k přemýšlení, zda ona dáma je tak neomalená ( asi ano, trochu ji znám) či zda je jí upřímnost nade vše?

S podobnými typy sdělení se setkávám poměrně často. Nemyslím tím přímo ke své osobě, spíš pozoruji okolí. A veřejný prostor. A zdá se mi to až paradoxní, v době, která tak lpí na některých druzích korektnosti. Něco, ač je to pravda, se prostě vyslovit nesmí, nehodí se to. A jiné pravdy se zase vesele házejí éterem, aniž někdo rozlišuje upřímnost od neomalenosti. 



2 komentáře: