čtvrtek 26. dubna 2018

Ve vlnách


Již dříve jsem si všimla, že odchody některých velikánů jsou jako by ve vlnách. I nyní jedna dorazila, odešel Juraj Herz, Miloš Forman, Pavel  Šrut.  Silná umělecká generace,plus mínus vrstevníci, něco si odžili, i přesto jejich odchod mrzí. I když vlastně už netvořili, trápily je nemoci a asi už by nic nenatočili ani nenapsali. Stejně ale… Pan Herz mě dostal a dostává Spalovačem mrtvol. To je síla, bez ohledu na to, kolikrát jsem to viděla. A pak mi vytane Upír z Ferratu, to zase byl hit mého mládí,takže vlastně taková mlhavá vzpomínka. Jeho pohádek jsem se jako dítě bála, dnes mě fascinují. A Habermannův mlýn, který vzbudil tolik emocí včetně nařčení z historické nepravdivosti, nutí k zamyšlení. Od Formana mám ráda jeho americké filmy, Hoří má panenko moc nemusím, to mě nějak dráždí. Možná tím, že to prostředí důvěrně známJ. Na Amadea jsem kdysi byla pozvaná na rande a Přelet ten mohu zas a znova. A strašně ráda jsem ho poslouchala, kdykoliv byl nějaký dokument o Formanovi, byl to doklad toho, jak byl výjimečný.  Stejně tak byl pro mě výjimečný i Pavel Šrut, jeho texty, pohádky, ale i básně, to je prostě nenapodobitelné. A geniální Lichožrouti?
Takže je to ztráta, byť jejich dílo, jak se vzletně praví, zůstává a mluví za ně. Ale už tu nejsou . A s nimi odešel další kus toho, co bylo. A vlastně, i mého mládíL. Už teď se děsím další vlny…


Žádné komentáře:

Okomentovat