„Co já ti dám,“ přemítá nahlas kolegyně,
když ji chlapec ze sekundy přinese hromadu sešitů. Nakonec ve svém kouzelném
šuplíčku objeví čokoládu, kterou strčí viditelně čekajícímu hochovi do ruky.
Zadarmo by asi sešity tak ochotně nepřinesl.
Není rozhodně sama, kdo děti za ochotu oceňuje. Mnozí
nabízejí i dobré známky za práci navíc, někdy ale i za běžné úkoly. Odpůrci se
pohoršují: „ Nemusí přece za všechno něco dostat. Je to spíš danajský dar,
pěstujete v nich vypočítavost.
Jednou jsem se účastnila
debaty na téma odměny a trestu. A zatímco nad trestem se v podstatě nikdo
nepozastavoval, odměny se staly tématem vášnivé diskuse. „Je to pro ně přeci
samozřejmost,“ tvrdila jedna skupina.
„Dospělí ale přeci
také dostávají za svoji práci zaplaceno,“ znělo z řad oponentů. „Dokonce i
učitelé dostávají nějaké peníze,“ dodávali sarkasticky vtipálci, kteří chtěli
vnést do debaty trochu humoru, byť černého. Marně. Slovní šarvátka šla takřka
na krev. Zřejmě to bylo velmi žhavé téma. Vytipovalo se několik oblastí, ve
kterých by děti vůbec neměly být odměňovány. S některými se dalo souznít
docela snadno, za to, že mě dítě ráno pozdraví či mi nepřirazí dveře před
nosem, nemusí přeci dostávat žádné zvláštní odměny. Tady se snad dá mluvit o
samozřejmosti, byť v reálu víme, že tomu tak vždycky není. Ale co třeba
právě s těmi přinesenými sešity? Nebo když dítě zapojíme do mimoškolní
činnosti, která mu ukrojí dost velký díl jeho volného času? Je zde nějaká
odměna na místě nebo se má vycházet z premisy, že co se dělá pro školu je
z lásky a samozřejmé?
Mně osobně dosud ani jedna debatující skupina stoprocentně
nepřesvědčila. Nechce se mi totiž věřit, že drobnou odměnou pěstuji
v dítěti prospěchářství. Ani tomu, že vše se má dělat zdarma. Proto jsem
nakloněna za laskavost a vstřícnost odměnit, byť nikoliv stoprocentně. Taktéž mě
zajímá, jak to mají jiní ve vztahu k dětem a vlastně i k dospělým.
Není přeci samozřejmé, že půjdu do práce v sobotu jen tak, z lásky
k profesi? Většinou jde o práci za nějakou odměnu, ať už finanční či
naturální, třeba ve formě jiného volného dne. K dětem tak většinou
nepřistupujeme, mnohdy to dostávají příkazem.
Hodně také věřím na
dohodu a dobrou vůli. Je s tím ale jedna logická potíž, a to, když jedna
strana nedodrží pravidla. A pak nastává klasický problém: „Co s tím?“
Vezměme třeba nějakou třídní akci, nejlépe samozřejmě
mimoškolní. Část třídy spolupracuje aktivně, část méně aktivně, někteří se na
to vykašlou. Jak se k tomu postavit, pokud možno co nejspravedlivěji?
Ne, že bych si s tím nevěděla rady. Popravdě řečeno mi
větší problém činí fakt, že se podobné věci tak intenzivně neprobírají
v otázce známkování či hodnocení. Tam je totiž dokonalá práce dětí braná
tak nějak samozřejmě, řeší se víc ti nedostateční. Jestli jako pětkou dítě nestresujeme,
zda mu nedat sem tam nějakou motivační jedničku, aby konečně něco dělal.
To s jedničkáři
se nikdo takhle nemaže, tam je jejich výborná práce brána automaticky. A jestli
je náhodou (logicky) nestresuje, že jeho spolužák dostává jedničky (nebo jinou
formu ocenění) jen tak, tak zvaně motivační, či za mnohem méně práce, nikdo
většinou vůbec nijak neřeší.
Je mi jasné, že takové úvahy jsou trochu nefér. Jde totiž o
hodně obecnou rovinu, kde nejsou brány v úvahu ty nejjemnější nuance
vyplývající z každé jednotlivé situace. Jenže na druhou stranu, právě bez
těch nejmenších nuancí proniká výsledek na veřejnost, tak si myslím, že i
debata v hrubých obrysech má svůj určitý smysl. Otázek samozřejmě logicky
vyvstává víc. Když začnu hledat příklady, musím počítat s tím, že porostou
geometrickou řadou. Tím pádem si nejsem jistá, zda nenadělám víc škody než
užitku. Například moje výše zmíněná kolegyně. Debatovat s ní o vhodné
formě odměny není vůbec jednoduché. Popravdě řečeno, občas s ní i
souhlasím. Dovede totiž donutit i ty největší „ignoranty“, aby jí s něčím
pomohli, zatímco zbytek sboru většinou podobných úspěchů nedosahuje.
Přesto musím přiznat, že někdy přemýšlím o tom, zda je to
kvůli jejím „úplatkům“ či spíš díky kouzlu osobnosti. Pak debatujte o formách
odměňování, když ve výsledku je to o síle charismatu. Ale to jsem to asi celé
zlehčila. Hlavně proto, že otázku odměny a trestu ve škole v podstatě nemá
nikdo dokonale vyřešenou. Tresty bezpodmínečně vedou, odměny vyvolávají vášnivé
spory. Tak kudy z tohoto labyrintu ven?
Žádné komentáře:
Okomentovat