pondělí 6. května 2019

Podělanej Karlštejn


111 míst v Praze, která musíte vidět. Knížka, průvodce, ke mně doputovala jako dárek. Je výborná. S Tobiášem podle ní poznáváme Prahu jinak. Mnohdy jsem překvapena i v nejbližším domácím okolí. Třeba „ Podělanej Karlštejn“ Vlastně jsem ani nevěděla, že tady takovou budovu a s takovou přezdívkou vůbec máme. Je to bývalá čistírna odpadních vod v Bubenči. A je to secesní budova! Vskutku unikát. Čistička tam stojí už déle než sto let, od počátku dvacátého století (1906) a je to krásně postavený dům, proto ten „Karlštejn“. No a druhá část přezdívky pramení z funkce, dočetla jsem se, že denně sem přitékalo až 120 miliónu litrů splašků.  Nu, to není zrovna málo, ale myslím si, že dnes by toho bylo ještě víc. Dnes už ale unikátní čistička slouží jako muzeum, lze si zde prohlédnout stoky, nádrže i stroje, které prý jsou stále funkční. Interiér jsme si odpustili, stačil nám exteriér, příjemná kavárna a zdejší Stokabar. A zjištění, že místo využívali i američtí filmaři, kteří zde proháněli Toma Cruise ve čtyřce Mission Impossible. Film jsem neviděla, ale prý tudy neohrožený Tom utíkal z ruského vězení.  Nu, my se tudy jen procházeli. Pravda, Rusů je kolem poměrně hodně, místy se tu člověk cítí jako na moskevském korze, ale nic dramatického jako útěk z vězení jsme zde nezažili. Jen hezký výlet podle skvělé knihyJ













Žádné komentáře:

Okomentovat