úterý 20. října 2015

Dle reklam..

Mediální prezentace poskytují dětem medvědí službu, když je učí hesla typu „nevaž se, odvaž se, to neřeš, buď stále on line…“
Měli by spíš vymezit, co se mají naučit. Protože to je skutečný problém. Takový univerzální, dokonce by se dalo říci, že velmi moderní, neřku-li aktuální. Proto by bylo na místě, kdyby se média k němu postavila seriozněji než lacinými hláškami typu „nevaž se, odvaž se.“
Ono se to ve skutečnosti moc nehodí do mediálního obrazu společnosti, ale jsou situace, kdy se děti doopravdy musí nějak zklidnit, uvázat se, neodvazovat se…Samozřejmě, myšleno obrazně.
V současnosti je školství takovou Popelkou společnosti. Ať udělá, co chce, vždycky je na kritické tapetě médií a nezavděčí se vůbec ničím. V mnohém je pozadu za reálným životem, který jde dopředu mílovými kroky, zatímco škola kráčí tempem mnohdy hlemýždím. Médiím to víceméně moc nevadí, naopak, jde o snadný terč a do čeho by se poté strefovaly?
Vlastně se ani nedivím, že mládež tak snadno a ráda podléhá podobným radám. Pokud vím, ani naše generace nebyla proslulá nějakou neobvyklou láskou k povinné školní docházce a nikde jsem se nedočetla, že by tomu bylo jinak mezi našimi rodiči či prarodiči. Snad jen v době Marie Terezie, kdy si děti mohly vybrat, zda na pole či do školy (v těch osvícených rodinách, jinak logicky musely na pole) chodily do školy s láskou a nadšením. 
Možná je současný problém víc v tom, že uspět se daří mnoha nedoukům, nevzdělaným lidem či prostě jen takovým jedincům, kteří mají ostré lokty bez ohledu na vědomosti a znalosti. Připouštím, že ne všichni školní jedničkáři uspějí v reálném světě, ale nemělo by z toho vyplývat, že tedy vzdělání odsuneme úplně na okraj společenského zájmu. Jistě, reklama ve stylu „ radujte se ze školní docházky,“ či „pište s nadšením diktáty,“ nezní nikterak lákavě, ale to už by mohl být úkol pro dobře placené kreativce, jak vymyslet něco, co má hlavu a patu a zároveň nenabádá děti k záškoláctví a neodpovědnosti.
Ovšemže nechci tvrdit, že dětem zvýší vzdělanost nějaká reklama. Ani omylem. Kdyby mi někdo podobné myšlenky podsouval, asi bych se bránila. I když musím neochotně přiznat, že jméno Prokop Diviš či vznik Národního divadla zaznamenala většina žactva školou povinného teprve po chytlavé reklamě na pivo či něco podobného.
Obecně jsem a priori proti jakékoliv manipulaci. Studenti to nejspíš budou mít podobně, leč řekla bych, že mnohou současnou manipulaci si oni vůbec neuvědomují.  Působí na ně totiž staletími ověřená metoda chléb a hry. Dostanou něco, co se jim líbí, je snadno dostupné, s okamžitým vizuálním efektem, který škola rozhodně nenabízí.
To je prostě léty ověřený fakt. S ním asi mnoho nenaděláte, i když samozřejmě i tady jsou viditelné pokroky. Stačí porovnat třeba školní docházku rodičů a současných dětí. Nebe a dudy.
Za problém současnosti považuji hlavně snahu všechno znevážit či zpochybnit, což vyplývá zřejmě ze zvráceného přesvědčení, že až díky virtuální realitě můžeme skutečně všechno. Včetně tedy poznání, všechno si prostě najdu, proč se to tedy nějak učit?  Přece si nebudu pamatovat nějaká fakta, když je kdykoliv mohu otevřít pouhým kliknutím. Natož, abych se něco učila nazpaměť, když je to tak náročné, něco se biflovat.
Realita je prostá. Zní „nevaž se, odvaž se.“ K čemu to povede v budoucnu, až nám dospěje generace bez paměťových spojů, lze těžko odhadnout.
Ať přemýšlím, jak přemýšlím, pořád nemohu objevit pozitiva na tom, že si od raného mládí nechávám dobrovolně degenerovat paměťové schopnosti.
Nepředpokládám samozřejmě, že se mnou bude někdo souhlasit. Určitě se objeví řada kritiků, která bude vyzdvihovat moderní média a zatracovat staré metody zrovna tak, jak to dělám já s digitalizací. Jednou prostě máme být všichni on line a fungovat hlavně virtuálně.
Důležitý je samozřejmě úhel pohledu a přístup rodiny k digitálním médiím, která v sobě mají magickou přitažlivost už pro děti kolem jednoho roku. Prostě z nich něco vyzařuje a můžete zvídavé batole zahltit hromadou různorodých hraček, jak je poblíž mobil nebo tablet, nemáte s tradiční hračkou prostě šanci. Když podlehneme, protože je to snadné a máme pak klid, vychováme si digitálního mága, pravděpodobně. Zda si vychováme i člověka, který bude schopen číst, soustředit se a pracovat jinak než on line, je otázka, na kterou asi zatím neumíme odpovědět.  Když ale všichni přijmou lákavou teorii o tom, že moderní je se nijak nevázat, nad ničím nedumat, nic neřešit, řekla bych, že jde o cestu do pekel. A to záměrně nemluvím o možnosti black outu, se kterou zjevně nikdo raději nepočítá. Protože to by byla komplikace, kterou je třeba řešit a to nezapadá do toho, jak být trendy….
Co tedy v závěru říci ke školním dětem? Bez jasné koncepce se v tom budou plácat tak dlouho, jak dlouho bude ministerstvo navyšovat povinnou školní docházku. A to pak zcela jistě bude atraktivnější metoda nijak se nevázat a nic neřešit, protože sedět v lavicích taková dlouhá léta je tedy opravdu i mimo moje staromilské chápání.


Žádné komentáře:

Okomentovat