Mně osobně automaticky naskočí pokračování Bezručovy agitky…
Báseň jsme se kdysi
učili, někdy na základní škole. Pamatuji si ji dodnes. A i díky tomu jsem si
mohla vychutnat satiru a vtipnost pánů Černocha a Wimmera při jejich parodické
recitaci.
Stejně jako Ostravu mám trvale zakonzervovanou
Lesní studánku, Za trochu lásky či Seifertovy verše o Mamince. Patří sem i
Neruda a jeho Romance o Karlu IV., nebo Erbenovy balady z Kytice či
jakýkoliv epigram od K. H. Borovského.
Dnes už to tak automatické
není. Není trendem nutit děti naučit se básničky zpaměti, prý to k ničemu nepotřebují.
Mohou si to vygůglit. To v lepším případě. Ale jsou i takové argumenty, že
je to týrání, nutit je učit se básně recitovat….?
Věřím, že v tomto případě jde o názorový extrém,
leč obecně, umět báseň zpaměti se dnes opravdu ve školách nenosí.
Ač obvykle nové trendy ráda přijímám, snažím
se jít s dobou, v tomto případě jdu zarytě
a vědomě proti proudu.
Chci, aby se děti básničky učily. Zpaměti. Recitovat.
Nemusí umět celý Máj, ale
kousek ano. Nechci, aby znaly zpaměti celou Kytici, ale jednu z balad si
vybrat musí. Nenutím je k celému Nerudovi, ale minimálně úryvky umět musí.
Za trochu lásky je
povinné celé, věřím, že se tak dostanou k Vrchlickému. Ne nadarmo je
nazýván knížetem básníků, vždyť dokázal napsat i Baladu o hovně. Ta je pro mě
takovou záchranou, když už na nic ty děti nechytnu, tak lejno v díle Vrchlického
minimálně vzbudí zvědavost. Stejně jako jeho zapomenuté erotické skladby.
Ale nechci jít na verše populisticky. Je
snadné přilákat je k Máchovi odkazem na jeho erotické deníky…
Jenže poezie kultivuje
ducha. A recitace zpaměti mozek. Věřím na trénink mozku jako svalu
a verše považuji za
důležitou formu, jak udržet mozek v kondici. A proniknout k tajům české
či světové poezie. Navzdory tomu, že básnictví dnes moc nefrčí.
Ale myslím si, že básníci
nikdy neměli na růžích ustláno. Přesto vytrvali. I mezi studenty jsou mladí
poetové. Jednak to patří k věku, jednak to někdo má v genetické výbavě.
Mnohdy to právě kvůli veřejnému mínění tají, je lépe být youtuber než básník.
Tak je alespoň touto
cestou povzbuzuji. Poezie je pro náš život důležitá. Umět hledat kouzlo v próze
všedních dní. Umět se nechat okouzlit. Zveršovat pragmatické starosti. Najít
krásu ve slovech. Hrát si s nimi. Hledat jinotaje.
Umět si něco zarecitovat udržuje mozek v kondici.
A znalost básníků, jejich života a aktivit, vede i ke společenské reflexi, protože oni
vždycky nejlépe a nejcitlivěji reagují na náladu ve společnosti.
Ne nadarmo jeden z našich
dvou nositelů Nobelovy ceny je básník.
Tak si zkusme vzpomenout
na některou z jeho mnoha básní a zpaměti ji zarecitovat. Minimálně nám to
zlepší den…
A to je další a podstatný
cíl poezie. Dělat život krásnější. Proto považuji recitaci a paměť za důležitou
a trvám na ní, navzdory tik toku. Protože co se v mládí naučíš….
Kterou báseň si ze školy
pamatujete vy? A je to pro vás přínos nebo je vám to úplně fuk?
Jitko,
OdpovědětVymazatmy jsme se ještě básně učili nazpaměť a já moc ráda!
Vrchlického za trochu lásky mi hned naskočila, je to už dobrých 35 let a stále je mám povětšinou v hlavě i duši. :-)
Jako první se mi vybaví Lesní studánka. Tu jsem uměla už v první třídě. Moc se mi líbila.
OdpovědětVymazatJá to mám úplně stejně jako Vy, dámy. Děkuji a zdravím a přeji dny plné poezie:-)
OdpovědětVymazat