sobota 19. listopadu 2022

Kolik řečí umíš, tolikrát....

 

   Často vnímám v médiích kritiku našich lingvistických dovedností, cizím jazykem se prostě pořád všichni nedomluvíme. Vracíme se z ciziny, kupříkladu ze severských zemí, a obdivně glosujeme, že tam se anglicky domluví každá uklízečka. U nás s tím má mnohdy problém absolvent střední školy.

Jistě, jsou sociální bubliny, kde se hovoří jako z partesu, mnozí disponují i vícero řečmi.

    Ale pořád existují i tací, co si v cizině sotva tak řeknou o pivo. A nemyslím tím generaci předrevoluční. Ba ani ty, co prošli vzdělávacím systémem v divokých devadesátkách, kdy je učili nadšenci, kteří byli sotva o dvě lekce před nimi.

Dnes už vystudované a kvalitní pedagogy máme. Lze jezdit na výměny do zahraničí. Někde to bez angličtiny vůbec nejde. To je jeden level.

Druhý je širší a daleko rozmanitější. Nedouci, věční začátečníci, stydlíni, jazykově nenadaní, lidé bez studijního zázemí…

Existuje  totiž i dnes mnoho mladých lidí, kteří se prostě ten cizí jazyk nenaučí. Navzdory povinné angličtině, a donedávna i druhému povinnému jazyku.

Ten již povinný není, dětem se má ulehčit život, zněl jeden z argumentů pro jeho zrušení.

Více méně to potvrzuje to moji premisu,  že děti v našich zeměpisných šířkách se často se cizí  jazyk neumí, a hlavně nedokáží, naučit. Přemýšlím o tom, proč to tak je.

   Často se to hází na školu, prý pořád ty jazyky neumíme učit. A ti, co to náhodou umí, učí raději někde privátně nebo ve firmách, kde si vydělají nějaké slušné peníze. Jistě tomu tak někde je, nicméně si troufám tvrdit, že učitelé jazyků existují a jsou dobří.

Vidím jednu z příčin jinde. V již mnohokrát zmiňovaném rodinném zázemí.

 Jinými slovy, pokud máte rodiče, co cizí řečí vládnou, naučíte se. Pokud k tomu mají vztah, naučíte se. Pokud  mají peníze a jejich podporu, naučíte se.

 Zůstaňme chvíli u té domácí  přípravy. Imaginárně si představme žáka, co se seznamuje s angličtinou.

Jiný jazyk teď stejně asi ve školách  moc nenajdeme. Pokud nemá aktivní rodiče, nezažije anglickou školku, tak  se s nějakým opravdovým  pokusem o výuku jazyka  setká až ve třetí třídě. To už je z hlediska kvalitního ovládnutí jazyka většinou dost dlouho, ale ještě ne úplně pozdě.

Ovšem je zde stejná podmínka. Pokud se s ním nemá doma kdo učit, pak jsou to dvě hodiny ve škole týdně, ve dvaceti dětech. Úkoly splní, doma ho trénují – pokud se tedy s ním někdo učí (další z podmínek)  - foneticky, protože to sami neumí. Našprtá se několik zadaných frází a slovíček, žádná nadstavba. Brzy se začne stydět, že blbě mluví, že nerozumí a spirála nenaučení je roztočená. Pak přijde puberta, doma už se s ním nikdo neučí a je vymalováno.

Z takového začarovaného kruhu se pak těžko vystupuje.

  Pravda, později to může brilantní učitel v kombinaci se silnou vnitřní motivací a velkou snahou zachránit, někteří takto překročí svůj stín, ale hodně jich zůstane na místě. Prostě to nejde, když k tomu doma nikdo nemá vztah, nepomůže vám, když to doma neumí, neporadí vám.

Filmy jsou otitulkované a písničky z you tube poslouchám kvůli melodii, textům většinou nerozumím, není kde se naučit. Do zahraničí na jazykový pobyt nejezdí, nejsou peníze. A doma to nepovažují za důležité.  

A tak se nějak proklepou základním a středním vzděláváním, na čtyřku to vždycky nějak dají a v dospělosti už cizí jazyk na běžnou komunikaci nepoužívají. A o to pivo či kafe si vždycky nějak řeknou.  

Pak přijdou vlastní děti a historie se opakuje.

Neumím si jinak moc vysvětlit, proč u nás je tolik lidí, co opravdu cizí řeči neovládají. Napříč generacemi, byť, v rámci objektivity, ti mladší jsou na tom lépe...

Jak to vidíte vy? Domluvíte se? I všichni kolem vás?



 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat