neděle 6. listopadu 2022

Stará láska nerezaví...

 

Někdy se mi stane, že se ke mně přihlásí seriózně vypadající vousatý muž či energická dáma středního věku a oznámí mi, že jsem je kdysi učila….? 

Někdy hodně tápu, jindy zareaguji okamžitě. Někdy bohužel vůbec, ale to  snad minimálně…

   Mám asi tu nemoc, doufám, že poměrně v raném stádiu, kdy moc nerozpoznávám obličeje.

Takže často tápu,  i když potkám současné sousedy, natož pak lidi, které jsem viděla naposledy před dvaceti lety…

Ale zase mám pamatováka na jména, takže stačí ťuknout a většinou rychle naskočím.

 Jen je to někdy těžké, si v tom stokilovém vousáči připomenout vyzáblého zlobila z poslední lavice

u okna či v té elegantní decentní  dámě vzpurnou rebelku s neustálou snahou mít poslední slovo

a vytrvale  pozdními příchody, protože prostě ona ráno nestíhá, chápete, pančelko:.).

Navíc kluci se totiž většinou mění radikálněji než děvčata.  Někdy přiberou, přijdou o vlasy, narostou jim plnovousy… to se pak těžko hledá ten rozdivočelý ježek na hlavě, která s sebou pořád šije.

Ale už jsem se to naučila komunikovat, neříkám nikomu, ty ses ale změnil (kdo by se taky po odchodu ze školy nezměnil, že?), ani jim nepřipomínám dávné prohřešky, pokud se k nim tedy humornou formou nechtějí vracet oni samiJ).

Prostě už asi umím vést tu konverzaci. Ba dokonce i s těmi, kteří mi nejdou zařadit. Nekladu jim sugestivní otázku, kdo že jsou, že si na ně vůbec nepamatuji.

Těší mě, že si oni pamatují mě a vím, že bych se jich svou amnézií dotkla.

A v šikovně vedeném hovoru pak zjistím, o koho jde. Snad jen dvakrát se mi stalo, že jsem s někým setrvala ve vřelém rozhovoru o škole, rozešli jsme se a já opravdu nevěděla, s kým že jsem to mluvila.

Nevím, zda je to umění rozhovoru či neschopnost být upřímná, každopádně po mnoha dekádách ve školství se mi někdy ta jména i obličeje pletou, některá se bohužel i vypaří.

Co se nevypaří, jsou ti první. Navíc, když se podívám pozorně, což osobnější setkání umožňují, často tam tu dětskou jiskru v očích objevím. Tu energii, kterou život trochu utlumil, ale která tam ještě pořád je. Jako v tý osmičce na škole v přírodě, kde jsme vyváděli věci…

Jako na první lásku nejde zapomenout, tak svoje první žáky a studenty znám, sleduji na sociálních sítích a nepletu si je. Trochu pateticky lze říci, že zůstávají v mém srdci. Někteří se dokonce posunuli do kategorie přátelé, tykáme si a vztah pedagog žák zmizel. A i tam, kde zůstal, protože se třeba nevidíme tak často, to vnímám víc přátelsky než učitelsky, jsou to prostě lidé, o kterých vím.

Začínala jsem s nimi, byli první. A na to se nezapomíná.

Z dalších let mám samozřejmě také vazby, ale už víc ojedinělé, ročníky mi splývají, jména vypadávají. Rozhodně neoplývám geniální schopností profesora Zahradníčka, který byl ředitelem gymnázia v době, kdy jsem tam studovala. Vlastně mě ani neučil, sem tam suploval. A když jsem po mnoha letech vyrazila na jakousi jubilejní oslavu školy, potkal mě na schodech a nejenže mě identifikoval, ale i věděl, který ročník a kdy jsme maturovala?? Málem jsem upadla do bezvědomí, to je tedy paměť.

Tak on sám byl geniální a vynikající kantor, takže se nemohu srovnávat, tohle prostě nemám.

  Ale ty svoje první umím, o půlnoci v bačkorách. A setkání s nimi, to je sklenice živé vody v dnešním umírajícím vztahovém světě (vím, zase patetické, ale kdo není patetický ve vztahu k vlastní minulostiJ).

A myslím, že čím budu starší, tím to bude intenzivnější. Ale i dnes vnímám, že abiturientské a studentské srazy jsou hodně silnou emoční záležitostí. Myslím ale setkávání s bývalými studenty, na svoje abiturientské srazy už roky nechodím…

Psycholog by si na takovém konstatování asi smlsnul, byť moje vysvětlení je víc prozaické než psychologické. Je to o časoprostoru, nemám většinou čas a tak silnou chuť jet si připomenout své stáří daleko do místa svých dávných studií.

Stačí mi to tady, tedy na místě činuJ

                      Ale ono asi všechno přijde, všechno má prostě svůj čas.


                              Ani moji nejbližší nepoznali, že jsem to já:-( Už jako učitelka

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat