středa 26. ledna 2022

Chemie nebo-li lučba

 Chemie často bývá postrachem studentů. Nebo naopak svými vyznavači nekriticky adorovaná. 

Pro někoho, jako třeba pro mě, bývala kdysi " španělskou vesnici". Učila jsem se ji zpaměti, nechápala jsem ji. Dodnes nevím, zda to tehdy bylo mým nenadáním nebo pedagogem, který to s těmi méně chápavými moc neuměl. 

Dobrý učitel zmůže strašně moc, buď vás pro obor nadchne nebo vám to navěky znechutí. U předmětů jako je právě chemie, historickým názvem obrozenců lučba:-), je navíc důležitý faktor vysvětlení, aby to ten adept pochopil. A to není vůbec jednoduché.     Často ( i my učitelé) nechápeme, jak to, že to nechápe:-)? Vždyť je to tak jasné? 

No, jasné je to mně, ne tomu dítěti. 

 A tak musíte být víc pedagog než chemik ,což někdo, s hrdostí na svou odbornost, nechce nebo ani neumí. 

Ale jsou i tací, co to dovedou. 

    A já bych takového chemika ráda poznala

Je to totiž dneska takový okrasný úvod k tomu, že " dost súrně" hledáme dobrého učitele chemie. Nejraději od pololetí, ale vše je na domluvě. Proto zkouším i tady, zda mezi mými čtenáři není někdo takový. Nebo třeba někoho nezná, kupříkladu penzistu, který by hned z fleku, vzal čtyři hodiny chemie ( Praha, Prosek). 

Nebo hledajícího chemikáře, který hledá celý úvazek. Nebo on sám by chtěl zkusit učit chemii na osmiletém gymnáziu. 

Prostě, budu ráda, pokud se mi někdo takový ozve - buď sám nebo předá kontakt. 

A pokud ne, což se stát může, byť mě to bude mrzet:-), pak si můžeme jen společně zavzpomínat na své učitele chemie, jak jste to měli vy, zda chemii milujete či nenávidíte. 

Nebo co umíte? Já bohužel jen vodu a kyselinu sírovou. A znám Mendělejeva, ale to bude spíš tím, že jsem historik. A velmi často vysvětluji rozdíl mezi Mendělejevem a Mendelem, což si děti z nějakého, mě nepochopitelného:-), důvodu pletou. Podobně jako Palackého s Palachem. Ale to už jsme od chemie hodně daleko, byť dobová pomluva o tzv. "studeném ohni," která měla dehonestovat právě Palacha a jeho čin, také s chemií souzní, že? 

Ono, prostě všechno souvisí se vším, tak třeba i mezi mými čtenáři bude nějaký chemik, který chce učit, že ano:-)? Pište, prosím:-)

Ilustrační obrázek z webové stránky Chemickepokusyprozivot


1 komentář:

  1. Chemie, byla nutným zlem, které jsem ustála pouze s velkým nasazením sil😕

    OdpovědětVymazat