úterý 16. května 2023

Zlatá kaplička

 

   Soudě podle verbálních projevů politiků je kultura v současném veřejném prostoru docela Popelkou, která pořád marně čeká na svého prince.

Minulost asi nebyla jiná, jen si ji poněkud idealizujeme.

Poměrně často se kupříkladu setkávám s glorifikací Národního divadla. Jako že národ sobě.

 A ti vlastenci v devatenáctém století to dokázali, tak byli dobří.

Nu, dokázali, to nikterak nezpochybňuji. Ale v reálu to asi hodně připomínalo současnost. Zeptat se tehdejšího Pražana, jak to vidí s českým divadlem, asi by poměrně sklíčeně odpověděl, že nikterak optimisticky. Pořád je to v „prozatímní fázi“, mohl by odvětit, protože Prozatímní divadlo bylo takou variantou na věčné časy. Když ho po mnoha peripetiích otvírali, tvrdilo se, že je to na dva, maximálně tři roky. Nakonec se tam hrálo celých dvaadvacet let.

  Bylo zjevné, že několik divadelních generací si o existenci Národního může nechat jen zdát, zvláště když ve městě dobře funguje divadlo Stavovské.  A když se konšelé pořád nemohou dohodnout.

   Vybudovat Zlatou kapličku tedy nebylo vůbec jednoduché. Nakonec všechno urychlila divoká maďarská krev. Když si totiž Maďaři vymohli tzv. Vyrovnání, přesněji řečeno vznik Rakouska-Uherska, Češi docela ostrouhali.

České rozladění se rychle přetavilo v uraženou ješitnost a z trucu se rozpohybovalo dosud dlouhodobě spící budování Národního divadla.

Když nebudeme mít české vyrovnání, budeme mít alespoň české divadlo.

Minimálně je třeba už alespoň konečně položit základní kámen.

  Když se ovšem slavnostně rozhodlo, že kámen v zápatí Národního divadla bude z nejposvátnějšího místa Čech, rozhořel se veřejný spor o to, které je vlastně to nejposvátnější místo?

Původně to měl být Říp, ale s tím zásadně  nesouhlasili obyvatelé v okolí Blaníku, Radhoště či jiných bájných oblastí.

Nakonec bylo vytipováno asi deset míst, odkud se posvátné balvany začaly svážet do Prahy. A přesně před 155 lety zde vypukla velká sláva, řekněme s určitou nadsázkou, že vlastně šlo

 o největší divadelní mejdan v devatenáctém století. 16. května 1868 ve v Praze děly věci.   

    Pokládal se základní kámen k Národnímu divadlu.

Kolem provizorního staveniště vyrostly tribuny pro VIP hosty, všude kolem byly rozestavěny dovezené posvátné kameny, přičemž k poklepu a uschování dobových materiálů byl vybrán ten podblanický.

Slavnostní poklepání kladívkem na kámen pak mělo být v rukou nejvýznamnější současné osobnosti.

Ovšem stejně jako v případě kamenů se radní nemohli dohodnout, kdo že je dneska vlastně nejvýznamnější osoba?

 A tak se ve finále před vybraný základní kámen postavila fronta asi dvaceti VIP osobností doby, v čele s uctívaným Františkem Palackým. Dále se kladívka chopili takoví jedinci, jako J. E. Purkyně, Bedřich Smetana či hrabě Clam-Martinic. Vše za doprovodu slavnostního vlasteneckého sborového zpěvu, posléze za zvuku slavnostních salv. A večer pak ohňostroj na Letné.

K tomu pestrý víkendový doprovodný program, Praha přeplněná vyparáděnými návštěvníky z venkova.

Výletníci i Pražané tak mohli kupříkladu sledovat i slavnostní regatu na Vltavě, vyslechnout Smetanovu třetí operu Dalibor či se zapojit do vlastenecky laděných pochodů. Do toho obchodní žně pro trhovce, krčmáře a plno radovánek v pražských ulicích.

16. května 1868 byl takto položen základní kámen ke stavbě Zlaté kapličky.

A byla to sláva převeliká, taková obdoba dnešních letních festivalů či městských slavností. Prostě zažij město jinak v devatenáctém století.J

 


 

Žádné komentáře:

Okomentovat