pátek 26. května 2023

Sociální sítě učitelů

  

 Kritici sociálních sítí sázejí na špatnou kartu, když ze závislosti na virtuálním světě viní mladé lidi a děti.  Měli by nakouknout i do mobilních návyků dospělých. A zejména pak pedagogů.

Nahlédnout totiž do bublin na učitelských sociálních sítích znamená dost divoký zážitek. Agrese a netolerance je tam překvapivě dost častým hostem. Každý totiž učí nejlépe na celém světě a ostatní kantoři to dělají špatně. Navzájem se tam osočují, doporučují vyslat na kolegu ČŠI nebo právníka, rodiče jsou často nepřítel číslo jedna (a naopak).

Objevují se, často velmi konkrétní, ba i jmenovité,  ukázky hodnocení či práce, kterou oni považují za špatnou či zastaralou. Že jde někdy i  o věci vytržené z kontextu už nikdo nezmiňuje. Ztratilo by to ty útočné grády.

Padají otázky, jak zatočit s kolegy či vyhodit někoho, kdo s jejich viděním světa nesouzní…

   V poslední době mě zaujala vážně míněná debata, kdy se učitel ptá, v jakém věku je v pořádku, když dítě řekne o učitelce, že je kráva.

Trochu chci věřit, že autor dotazu to jen neobratně formuloval, že měl na mysli nějakou konkrétní situaci. Vlastně asi mířil na rodinu, jako kdy to jde doma, v bezpečí domova ventilovat, že učitelka je kráva.

 Nu, budiž,  nicméně v debatním vláknu se rozvíjely myšlenky ubírající se dost jiným směrem. Jako že, když je to kráva, nechť jí to klidně řekne do očí. Mnozí z kantorů přišli se svou troškou do mlýna, že mají plno krav ve svém sboru, tak by jim to řekli také.  Nejčastěji zaznívala teorie, že dítě má právo na názor, tedy vlastně v každém věku. Někdy autor rozvíjel vizi, že když se tak učitelka chová, je to dokonce nutné jí to říci.

Mnozí samozřejmě neopomněli dodat, že jim by se to nestalo, protože oni kráva ani vůl nejsou.

Vlastně jen málo diskutujících přidalo nějakou doušku v tom smyslu, že takovým hodnocením se většinou nic moc nezíská, lépe je vést diskusi v jiném duchu.

 Mnozí se zde hlavně virtuálně tetelili svou výjimečností, protože oni si titul kráva nezaslouží. A ti ostatní, co učí a chovají se k dětem tak bídně, těm to zcela jistě patří.

    Možná je potíž jen v tom, že se na sítích vyjadřuje jen určitě procento pedagogů. Připouštím, že některé posty jsou naopak velmi inspirativní. Mají nápady, vidí věci jinak, nejsou prvoplánově vulgární. Ani přesvědčeni o své pedagogické genialitě a neomylnosti.

   Ale jak známo, negace lomcuje veřejným prostorem mnohem výrazněji, tak mě některé černé výkřiky z učitelských skupin nějak víc rozvibrovaly. Ovšemže nechci tvrdit, že všechno kantorské virtuálno je divné. Zdaleka ne. Kdybych nesledovala různá vlákna, na mnohé nápady ani hodiny bych třeba nepřišla. Jen mě zarazila ta silná a cílená agrese vůči ostatním. Nějak jsem ji u učitelů z principu nečekala. I když se už léta říká, že profesní soudržnost

a empatie ve školách není.

 Kupříkladu lékaři drží spolu, údajně. Doktor nedehonestuje kolegu. Prý. Ve sborovnách je to mnohem běžnější. Proč, těžko říci. Ale sociální učitelské sítě mě o této mediální poučce, kterou jsem už chtěla vnímat jako floskuli, bohužel přesvědčily.

Nejen děti tedy mají s chováním ve veřejném prostoru určitou potíž. Je třeba se to učit, o tom žádná. Nejzásadnější otázkou ale tím pádem zůstává – od koho?

Vyřešit by se to možná dalo zavedením nějaké etiky do školních plánů? V zájmu budoucí koexistence s umělou inteligencí, v zájmu mezilidských vztahů i výchovy dětí.

Nejvíc samozřejmě kvůli dětem.

Jenomže etika ve všech školních plánech už dávno musela ustoupit IT vzdělávání, redukce hodin byla dost masivní. A na druhé straně, komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí, takže učit etiku je vlastně někdy trochu boj s větrnými mlýny.

Takže závěr se rozplizává v nejasnostech, jako všechno, co se týká virtuálního světa.

Snad jen nesledovat učitelské skupiny a věřit, že realita je trochu lepší než ta virtualita…



 

 

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat