„Učitelé totiž pořád mají prázdniny a jsou ve dvě hodiny doma,“ plivne se oblíbená jedovatost v diskusi většinou okamžiku, kdy docházejí argumenty.
Není to jediná floskule, která se vytrvale drží ve veřejném
prostoru ohledně školství.
„Co chcete od učitelky? „kupříkladu.
Nebo: „Škola znamená jenom stres.“
Jsou to samozřejmě vyhrocené názory, nicméně
v poslední době mám pocit, že o školství se diskutuje jen vyhroceně. Ať už
veřejně nebo v rámci profese samotné. Když politici opakovaně deklarují,
že vzdělání je pro ně priorita, která ovšem pravidelně končí na chvostu jejich
zájmu.
Někdy mě napadá příměr srovnatelný s pohádkovým světem.
„Že jen někdy za devatero horami a devatero řekami,“ lze
určit místo, kde školství funguje se souladu s politickými proklamacemi
a životem reálné společnosti.
Zřejmě si volení zástupci lidu nemohou
pomoci, když najednou dostanou příležitost a pohádkově kouzelnou moc zasáhnout
alespoň do resortu školství.
A tak vznikají různé „
sofistikované“ názory typu, známkovat budeme během školního roku, ale na
vysvědčení děti známky nedostanou, aby nebyly ve stresu. Zrušíme výuku jazyků,
protože dneska už přeci existují překladače a umělá inteligence. Zrušíme devátý
ročník…“
A tak bych mohla pokračovat do nekonečna.
Mně osobně některé názory nepřijdou špatné, ale vždycky mě poněkud
rozladí jejich interpretace. Jako by si devět let základní docházky vymysleli
učitelé sami a teď zuby nehty násilím drží
odrostlé deváťáky ve škole.
A my, z moci úřední,
jim je odebereme.
Stejně jako s tím známkováním, kdy ministerský úředních
v jakési veřejné debatě zpupně prohlásí, že to stejně zruší přes odpor
rodičů i učitelů…
Nechce se mi totiž věřit, že by takhle nějak probíhala
debata o problémech resortu, který je něčí prioritou.
Jde bohužel většinou
jen o názorový střet, který má dokázat sílu moci.
Stejně jako
současný nápad, že se zvýší přímá vyučovací povinnost z 22 hodin na dvacet
tři až dvacet sedm. Vím, že odučené hodiny jsou pro veřejnost často jako rudý
hadr na býka. Mají pocit, že kantoři nic víc nedělají, než že si dvaadvacet
hodin týdně hrají s dětmi.
To je ale jiný problém, mě dnes spíš napadá, zda takový
ministr, který takto velkoryse předkládá reformu, vůbec někdy učil?
Nechci v tomto textu řešit, jak to vynuluje mediálně vyhlašovaný
vládní úspěch navýšení platů na 130%. Protože navýšení platu společně s navýšením
pracovní doby se hezky efektivně vynuluje. Zajímalo by mě, v které jiné
profesi by si to někdo dovolil, ale ani to není meritum věci mé úvahy.
Dvacet sedm hodin se jistě dá odučit. Dokázala
jsem kdysi učit i třicet jedna hodin týdně. Pokud se na každou hodinu mám minimálně
hodinu připravovat, určitě zákonem danou týdenní pracovní dobu nejen naplním.
Otázka je, co to tato kvantita udělá s kvalitou? S energií a učitelskou empatií? Kdo bude
dělat věci okolo, papírování, suplování, práce s dětmi, komunikace s rodiči,
dozory, další sebevzdělávání?
Kam zmizí takové ty
mediálně proklamované populární věci, jako je individuální přístup či
diferencovaná výuka?
Jako by se vždycky
řeklo jen půl pravdy, té, která se hodí. Jistě, je někde dvacet sedm hodin přímé
výuky. Myslím, že zrovna v adorovaném Finsku.
Nicméně, také je tam
jiná atmosféra, přístup ke vzdělání, plno asistentů na různé učitelské práce,
placené volno po určitých odučených letech. Aby učitel nevyhořel, načerpal
sílu, nové poznatky.
To u nás nikdo nenabízí, vybere se jen to, co se hodí.
Zvýší se přímá vyučovací povinnost. Zvyšují se počty dětí ve
třídách, aby se ušetřilo. Mnohde jsme již zase na třiceti dětech.
Ne, že bych si
osobně stěžovala. Popravdě řečeno, raději tyto mediální diskuse vynechávám. V rámci
ochrany duševního zdraví. Zejména návrhy jsou často tak populisticky bláznivě
nesmyslné, že řešit každou ministerskou myšlenku by bylo hodně vyčerpávající. Ale
této inovace si nešlo nevšimnout. Zejména toho, s jakou arogancí byla
předkládána. Minimálně já jsem to tak vnímala.
Už také trochu vím, že se školy někdy mohou
bránit, byť si pořád myslím, že to bohužel nemají moc v povaze a často ve
finále ta nesmyslná rozhodnutí shora realizují. Spořádaně, do další fatální
uzákoněné změny.
Ale drobné signály vlastní hrdosti a
přemýšlení o tom, co chci dělat, už tady asi jsou. Pravda, ke zvýšení
popularity, ba dokonce vzdělanosti, to zatím nevede. Z tohoto hlediska by
jistě byla lepší větší školní soudržnost. Ale není vyloučeno, že se časem
objeví. Protože těch nesmyslů se v poslední době kupí nějak povícero. A co tedy po tom školství vlastně chceme
je otázka asi spíš řečnická. Odpověď na ni asi nikdo dát neumí.
Žádné komentáře:
Okomentovat