Vzletně tedy marketing. Umění prodat sám sebe. Je jistě v mnoha oborech velmi žádoucí. Potřebné.
I
v pohovorech se vás vyptávají: " V čem jste dobrý? A v čem
nejlepší?
Asi pozitivní duch doby.
Umět se prodat. Pravda, sedávej panenko
v koutě je dávno překonané, naštěstí tedy.
Dneska je třeba umět na
sebe upozornit. Být originální, nebát se.
Docela s tím
souzním. Mám jen jeden problém, trochu se mi to bije s asi zastaralou, leč
pevně zažitou představou, že nejvíc za vás mluví vaše činy a práce??
Kupříkladu sebeprodávání se ve školství.
Moje zkušenost je taková, že ti, co o sobě nejvíc umí mluvit, co dokáží
prezentovat ty nejmodernější a rádoby nejlepší učební metody, nepatří
k nejlepším kantorům. Umí to skvěle „okecat“, jak se říkalo dřív, „ o hovně umí mluvit hodinu“, ale
v podstatě skutek utek.
Děti v jejich hodinách zažívají anarchii na vlastní kůži, což se jim
v pubertálním věku líbí. Můžou všechno a nemusí nic. Baví je to. A ti, co
už v tomto věku mají o svém studiu jiné představy, pak raději odchází na
jiné školy. Těm ostatním to dojde později, ale většinou všichni zpětně hodnotí
tyto free hodiny jako fiasko.
Ovšem z hlediska módních trendů je
kantor, který podobnou výuku podá jako flexibilní
a kreativní, případně
mezipředmětovou či multimediální, je samozřejmě (někde) adorován. Hodí se to do
školního portfolia, všichni jdou s dobou, prezentují svoje myšlenky na
sociálních sítích, protože kdo není na sociální sítí jako by nebyl, také nechávají děti vytvářet multimediální
projekty, neznámkují je, nestresují je - zdá se tedy, že samá pozitiva a
sociální jistoty. Není nic, (krom tedy těch sociálních sítí) s čím bych
nesouzněla.
Leč, šedivá je teorie a zelený strom života.
Byť tady se to zdá vlastně naopak. Zelená je teorie a šedivá realita.
Zažívala jsem kolegyni, o které se vědělo,
že když nechává otevřené dveře do chodby, bude mít „ukázkovou“ hodinu. Děti
budou pracovat strašně moderně. Dělo se ale v okamžicích, kdy bylo jasné,
že se o tom bude vědět. Ona sama v jiných hodinách pila kávu a nechávala
děti hrát si s telefonem. Vydávala to za multimediální výchovu. Uměla o
tom až plamenně hovořit. Dříve narozeným
při jejích frenetických projevech o její vlastní výuce nechtěně
naskakovala padesátá léta a nadšené svazácké burcování k účasti na
stavbách mládeže.
Stejně tak jako arogantní
mladík, který tedy sám nepozdraví, ale děti (když ho nikdo z vedení
nevidí) zbuzeruje tak, že by se kdejaký normalizační soudruh učitel měl co
učit.
„Kreativní progresivec“,
který do hodiny přichází zásadně s tabletem, protože s knihou on
pracovat nebude. V hodině ale neumí děti nějak usměrnit, zaujmout, není
schopen – nebo ochoten - to lze těžko rozklíčovat - slabším něco vysvětlit,
protože přeci všechno si mají umět najít….
Když pak ale o své hodině referuje, sofistikovaně konstatuje,
že výuka byla zajímavá a že se dozvěděl spoustu nových věcí, protože
s dětmi interreaguje…!!!
Nu, marketing, tedy umění
se prodat, na nejvyšší úrovni.
Ti, kdo tolik nemluví, ale učí, jsou většinou
neviditelní. Moderní vedení
s nimi většinou nechce nic moc mít, protože nechtějí plácat do éteru
moudra či módní floskule, mediální prostor nezajímají, protože neučí
experimentálně, (a to ani v případě, že tak učí, jen o tom nemluví).
Nu, neviditelní byl
myslím svého času i dost populární film. Je to superschopnost, kterou by mnozí
rádi disponovali doopravdy. Tudíž z toho odvozuji, že tito neviditelní
jsou pro děti
a vzdělávání ve své
podstatě nejzásadnější.
Nejvíc jim škodí zpátečníci, (o těch ale dnes řeč nebyla), ale
i ti kreativci, co hlasitě umí prodat sami sebe. Ale ve skutečnosti umí jen
mluvit. Řekněme, určitá valorizace dávného, kdo
umí, umí, kdo neumí, učí. Dnes je to trochu asi tak, že kdo
umí, učí. Kdo neumí, mluví.
Jistě, nic neplatí stoprocentně, ale vždycky jsem měla pocit, že ti, co o školství umí krásně mluvit,
se v reálné třídě spíš ztrácejí.
A naopak, samozřejmě.
Je tomu již dávno, kdy profesor
pedagogiky, vysokoškolský učitel, autor mnoha knih jak učit, se shodou nepříjemných životních okolností na čas stal
mým kolegou na základní škole. Zdálo by se, že je to velká šance uplatnit
všechny didaktické rady v praxi.
Realita byla taková, že zoufalý pán
stál uprostřed rozdivočelé osmičky s pečlivě připravenou hodinou, ale nikdo ho
neposlouchal. Řev septimy v praxi. Nebo džungle před tabulí.
Trojice největších expertů si dokonce v zadní lavici během jeho pokusu o
výuku cvakla nějakého alkoholu. Vsadili se, že si toho nevšimne.
Nevšiml.
Řešila to třídní, která neměla na
svém kontě ani jednu knihu o tom, jak učit!
Zoufalý pan profesor raději odešel
na vlastní žádost.
Je to pradávná historie, ale řekla
bych, že nyní se v modifikované podobě hodně opakuje.
V poslední
době mám navíc takový neodbytný pocit, že ti sebeprodejci jsou spíš takoví
samožerové než dobří kantoři. Ne nadarmo bývala kdysi vlastní prodejnost vnímána
negativně….?
Dnes
se z toho snaží udělat přednost, ale pořád ještě platí, že všeho moc
škodí.
Alespoň
ve školství to tak vnímám…
Jak
to vnímáte vy?
Žádné komentáře:
Okomentovat