úterý 9. května 2023

Evergreen školní reformy

 Děti se většinou do školy těší. Zkazí se teprve dlouhodobou školní docházkou.

A nemalou měrou narážkami dospělých, kteří s oblibou děti straší: Počkej, ve škole ti ukážou. Na druhém stupni tě srovnají….

Proti tomuto rozšířenému návyku se jen těžko bojuje. Malí prvňáci se o své učitelce baví většinou obdivně. Páťáky, aby do svého dialogu vsunuli obdivný podtón, musí zaujmout. Deváťáci pak mají slovník týkající se jejich učitelů veskrze nepublikovatelný. 

Procházka školními třídami by mohla být pro nezasvěceného zvenčí dost náročná. Pro věčné reformátory ale naopak poučná a inspirativní. Asi by je překvapilo, že zásadní roli v přístupu ke škole a vzdělávání hraje věk. Mnohdy se mi zdá, jako by na tento fakt tvůrci nových školních vizí poněkud pozapomněli. Jejich problémy a přístupy jsou zprůměrovány věkem úředníků a očekává se, že děti napříč celou školní docházkou budou  přijímat jejich inovace stejně nadšeně jako prvňáčci tvrzení své paní učitelky.

   Pravidelné exkurze mezi děti školou povinné by leccos osvětlily i těm, co se vytrvale snaží udržet začátek školního vyučování na klasické osmé hodině.

Za studium by jistě stálo i studium přestávek a trávení volného času.

   Po desítkách školních reforem a revizí různých rámcových plánů lze suše konstatovat, že většina z nich se koná odtrženě od reality.

 Začíná vlastní dávnou školní frustrací nebo alespoň neoblibou čehosi, a pokračuje snahou zapsat se do dějin školství onou zásadní reformou. Nejlépe kreativní, inkluzivní či dokonale korektní. Případně badatelskou, že si každý vybádá sám, co vlastně ve škole chce.

    Inovace, která promění české školství, se skutečně do historie zapíše. Lze ji předběžně zařadit do seznamu revolučních změn, kterým bude v budoucnu věnována pozornost v učebnicích pedagogiky. Pokud tedy umělá inteligence nevygeneruje učebnice naprosto speciální a své.

 Vyšší level reformy by pak byl nastavený tak, že změna je smysluplná, reálná a praktická. Nikoliv nahodilá, chaotická či nekoncepční.

    Pedagogové tvrdí, že školství patří k těm oblastem, kterým údajně rozumí každý. Mluví do něho rodiče, děti, politici, umělci, hospodští či zarytí absolventi vysoké školy života.

Jistě každý může doložit vlastní zkušenost.

Ve většině případů jde ale jen o takový výstřel do prázdna. Někdy úplně slepý, jindy se někam trefí. Náhodně. Většinou kamsi na okraj terče.

 Existují samozřejmě i ostrostřelci, kteří občas dají i nějakou tu desítku. Ta poté vzbudí nepřiměřená očekávání.

  Člověku vlastně musí až zatrnout, když si uvědomí, kolik generací dětí, poznamenaných nepřiměřeným očekávání, školním systémem prošlo, prochází a projde. Během školní docházky jsou z nich pokusní králíci. Opakovaně, každá generace může přijít se svou troškou do mlýna, s čím se na nic experimentovalo. Jako evergreen se nabízí připomenout čekání na státní maturitu, ne nepodobné čekání na Godota.  Státní maturita sice ve finále přišla, na rozdíl od literárního hrdiny. Ale brzy se zredukovala na něco, co lze bez uzardění nazvat trvale probíhajícím experimentem.

Když ti co české školy  přežili,  vyrostou a dělají kariéru, začnou někdy mluvit i do školství. Někteří ho dokonce chtějí reformovat.

Napadá mě, zda by se tyto pokusy nedaly nějak usměrňovat, nejlépe ala Jára Cimrman:

„Teď tu byl!“

  Nápady by se archivovaly a nikomu by neškodily. Časem by se snad vyselektoval skutečně vážně myšlený a kvalitní pokus, který někam povede.

Mnoha generacím školních dětí by se jistě ulevilo. Často totiž bývají, podobně jako laboratorní myši, fatální obětí podobných experimentů. Za myši se ale postaví ochránci zvířat. Nevím, zda někdo tak silně lobbuje i za děti školou povinné. Z hlediska jejich úhlu pohledu.

    A kdyby nepomohl archiv, možná by nakonec stačilo, kdyby se aktivní  reformátoři prošli po školních chodbách a třídách a zkusili vnímat děti v reálném okamžiku jejich skutečného věku. Ne toho svého.



  

Žádné komentáře:

Okomentovat