Být líný – nejen učitel -
jde dobře mnoha lidem. V případě učitele je to zcela jistě cílené provokativní
prohlášení, učitel by z podstaty věci asi líný úplně být neměl, chce přeci
jít dětem vzoremJ
Nicméně, lenošíme mnozí
často a rádi, takže nás určitě bude
zajímat, jak je to myšleno.
Podstata metafory líného učitele je totiž o něčem jiném. Pan
Čapek si na tom postavil kariéru či mediální zájem.
Kdysi jsem byla tou
premisou, která předpokládá (nebo tak
jsem ji tehdy pochopila), že děti inspirujeme, naťukneme k poznání a pak
už je jen vedeme, oni pracují samostatně, mají radost z poznávání a šíleně
je to baví, hodně okouzlená. Jo, to je
přeci super!
A učitel, místo aby mluvil před tabulí a vykládal, vlastně
naoko „lenoší“.
Ostatně, pořád je to
dobrá myšlenka, líbí se mi.
Začala jsem proto tu jeho
platformu Líného učitele více sledovat. Do rukou se mi se žádostí o
recenzi dostala jeho kniha Uč jako umělec. Asi nic není náhoda, mělo to tak
být. A navíc, kdo by nechtěl učit tak, že bude srovnáván s umělcem,
vždyť učitel vlastně také tvoří umělecké
dílo.
Ale už u té četby jsem zapochybovala. Kniha byla sice plnázajímavých podnětů, ale také razantních útoků proti těm, co školní práci dělají
jinak.
A protože časem většinou věci gradují, dnes už jsou ve vystoupeních Líného učitele
převážně útoky proti všemu a všem, všichni ostatní to dělají špatně, chybně,
postaru, blbě…
Nijak se kupříkladu netají nenávistí (to je možná silné
slovo, ale jiné výstižné jsem nenašla) k osmiletým gymnáziím, která podle
něho škodí vzdělávání, jsou snůškou převážně neschopných učitelů a elitářských
dětí, které nechtějí být na základní škole. S tím se mi nechce moc
souznít, ale nemohu najít relevantní důvod, který by to jasně a srozumitelně
vysvětlil. Co se asi Línému učiteli během jeho vzdělávacího procesu přihodilo,
že dští oheň a síru? Asi by mě jednoznačně a razantně odpálil odpovědí, že
škodím vzdělávacímu procesu už jen svou existencí a víc by se debata nevedla.
Diskuse- minimálně na sociálních sítích- většinou totiž není o hledání východisek, ale
je často postavená na dehonestaci ostatních, protože oni to přeci dělají
špatně, jsou zkostnatělí, konzervativní a bůh ví jací. Jen on je moderní, flexibilní
a chápe děti.
Je to škoda, protože to vysílá prapodivné signály třeba
právě k dětem, že ti dospělí neumí kultivovaně diskutovat.
Škoda je to i proto, že každé dítě je jiné, proto i při vší
úctě k myšlence, idea líného učitele nevyhovuje všem.
Škoda je to ale hlavně proto, že potvrzuje to hlavní, co
podle mě ve školství vůbec nefunguje, a to kolegialita mezi kantory, školami či
metodami vzdělávání.
Někde to trochu je, nelze to sejmout globálně, ale většinou
je to o konfrontaci. Jako, kdo je lepší…
To by ostatně ještě
asi ani nevadilo, kdyby v tom nebyla agrese a povýšené poukazování na
ostatní, že oni jsou horší, neřkuli k ničemu.
Možná je to celé jinak, ale dneska cítím z vystoupení Líného učitele a jeho fanoušků toto. Třeba mi někdo bude oponovat, jen to nesmí být formou prezentace, protože to je další prvek, který je na black listu. Kdo používá prezentace, je prostě mimoJ
Asi nebude dostatečně línýJ
Žádné komentáře:
Okomentovat