sobota 15. října 2022

Líný učitel

 

Být líný – nejen učitel -  jde dobře mnoha lidem. V případě učitele je to zcela jistě cílené provokativní prohlášení, učitel by z podstaty věci asi líný úplně být neměl, chce přeci jít dětem vzoremJ

 Nicméně, lenošíme mnozí  často a rádi, takže nás určitě bude zajímat, jak je to myšleno.

Podstata metafory líného učitele je totiž o něčem jiném. Pan Čapek si na tom postavil kariéru či mediální zájem.

 Kdysi jsem byla tou premisou, která předpokládá  (nebo tak jsem ji tehdy pochopila), že děti inspirujeme, naťukneme k poznání a pak už je jen vedeme, oni pracují samostatně, mají radost z poznávání a šíleně je to baví, hodně okouzlená.  Jo, to je přeci super!

A učitel, místo aby mluvil před tabulí a vykládal, vlastně naoko „lenoší“.

 Ostatně, pořád je to dobrá myšlenka, líbí se mi.

Začala jsem proto tu jeho  platformu Líného učitele více sledovat. Do rukou se mi se žádostí o recenzi dostala jeho kniha Uč jako umělec. Asi nic není náhoda, mělo to tak být.  A navíc,  kdo by nechtěl učit tak, že bude srovnáván s umělcem, vždyť učitel  vlastně také tvoří umělecké dílo.

Ale už u té četby jsem zapochybovala. Kniha byla sice plnázajímavých podnětů, ale také razantních útoků proti těm, co školní práci dělají jinak.

A protože časem většinou věci gradují,  dnes už jsou ve vystoupeních Líného učitele převážně útoky proti všemu a všem, všichni ostatní to dělají špatně, chybně, postaru, blbě…

Nijak se kupříkladu netají nenávistí (to je možná silné slovo, ale jiné výstižné jsem nenašla) k osmiletým gymnáziím, která podle něho škodí vzdělávání, jsou snůškou převážně neschopných učitelů a elitářských dětí, které nechtějí být na základní škole. S tím se mi nechce moc souznít, ale nemohu najít relevantní důvod, který by to jasně a srozumitelně vysvětlil. Co se asi Línému učiteli během jeho vzdělávacího procesu přihodilo, že dští oheň a síru? Asi by mě jednoznačně a razantně odpálil odpovědí, že škodím vzdělávacímu procesu už jen svou existencí a víc by se debata nevedla.

Diskuse- minimálně na sociálních sítích-  většinou totiž není o hledání východisek, ale je často postavená na dehonestaci ostatních, protože oni to přeci dělají špatně, jsou zkostnatělí, konzervativní a bůh ví jací. Jen on je moderní, flexibilní a chápe děti.

Je to škoda, protože to vysílá prapodivné signály třeba právě k dětem, že ti dospělí neumí kultivovaně diskutovat.

Škoda je to i proto, že každé dítě je jiné, proto i při vší úctě k myšlence, idea líného učitele nevyhovuje všem.

Škoda je to ale hlavně proto, že potvrzuje to hlavní, co podle mě ve školství vůbec nefunguje, a to kolegialita mezi kantory, školami či metodami vzdělávání.

Někde to trochu je, nelze to sejmout globálně, ale většinou je to o konfrontaci. Jako, kdo je lepší…

 To by ostatně ještě asi ani nevadilo, kdyby v tom nebyla agrese a povýšené poukazování na ostatní, že oni jsou horší, neřkuli k ničemu.

Možná je to celé jinak, ale dneska cítím z vystoupení Líného učitele a jeho fanoušků toto. Třeba mi někdo bude oponovat, jen to nesmí být formou prezentace, protože to je další prvek, který je na black listu. Kdo používá prezentace, je prostě mimoJ  

Asi nebude dostatečně línýJ



Žádné komentáře:

Okomentovat