Chyba by neměla být traumatem. Nebo cílem písemky. Chybami se člověk učí, neměl by se jimi
stresovat. Hodně stresovat tedy, protože trochu motivačního stresu rozhodně neuškodí.
A ačkoliv je práce s chybou aktuální módní trend ve školství, aby se díky chybám děti posouvaly, aby se jich nebály, nejsem si úplně jistá, že tomu tak je.
Ono to
mnohdy nefunguje ani mezi dospělými, za chybu se prostě trestá. Někdy, pravda,
jen někdo. Někomu se chyba velkoryse promíjí, jinému se pořád otlouká o hlavu.
Ale to je dospělácký problém, neměl by se tak úplně týkat dětí.
Jenže děti kopírují svět dospělých. Vnímají chyby.
Většinou jim překvapivě úplně nekonvenuje současný
módní systém pochval za všechno, vnímají, že dostat pochvalu za cokoliv není
asi úplně v pořádku, ale je to výhodné, tak proč se tomu bránit...?
Chybovat je prostě lidské, mělo by se s tím umět
pracovat. Moc nám to ale nejde. Chyby bývají pranýřované a snadno se na ně
poukazuje. Dobře se to známkuje, bez chyby jednička, jedna chyba dvojka atd. To
už sice moc nefrčí, ale pořád to funguje.
Onehdy jsem opravovala testy na dějepisné soutěži.
O pravopis tam rozhodně nešlo, přesto mě občas přepadaly mdloby. Jeden by někdy
nevěřil, co všechno lze napsat.
Nicméně, cílem byla historie, tak na pravopisné
chyby jsem nesměla hledět. Navzdory tomu, že s tím moc nesouzním, respektuji to
a připojuji se tím k pedagogickému jásání typu:
„buďme rádi, že mají zájem a o něco se snaží.“
Chyby v pravopise jsem nehledala. Cíleně tedy, skákaly na mě bez mého svolení:-). Shoda přísudku s podmětem už dávno nikoho netrápí, nefungují ani vyjmenovaná slova, o stylistice ani nemluvím.
A tak si
při opravování dějepisných textů tiše trpím.
Když jsem ale v jedné krátké odpovědi napočítala si
šest chyb, podělila jsem se o poznatek s ostatními. Odpovědí mi bylo pokrčení
ramen, tak to prostě je. A ve finále kolegové našli ještě další chybku, kterou
jsem přehlédla, tečku nad j. Nebyla.
Ti služebně starší se poté přiznali, že pamatují
doby, kdy dávali za takovou chybu zhoršenou známku. Já jako kantorka už ne, neměla
jsem odvahu, ale jako dítě jsem to
zažila. Dokonce
i v té
podobě, že to v jinak bezchybném textu znamenalo dvojku z diktátu.
Dnes by si
tedy na to nikdo nedovolil ani upozornit, natož to nějak klasifikovat. Tečky se
prostě nepíší. Často ani na konci věty. Nebo jen tehdy, když si někdo vzpomene. Nějaká
tečka na j nebo nad i přeci nemůže o ničem rozhodovat...?
Rozhodovat
určitě ne, ale může být určitým symbolem. Symbolem chyby, se kterou se dá
pracovat. Symbolem ukončené řeči. Symbolem i určité pečlivosti, je dobré
doplnit nad své j i tečku…
Na druhou stranu, i bez tečky nad j lze samozřejmě dobře
zvládat historii (i jiné obory). Podstatné je, jak se svojí chybovostí pracuji,
zda se chybou opravdu poučím nebo zda si zvyknu, že nad chybami se zavírají
oči, abych se z toho nestresovala a neměla trauma z toho, že dělám chyby. Zda
chyby beru jako zkušenost či zda se na ně vymlouvám. Zda je chyba motivací mi
něco vysvětlit či zda se stane onou příslovečnou holí na bití psa....
Proto chybu
vítám a používám. Nedehonestuji. Ale ani
za ni nechválím. Mluvíme o ní. Je potřebná.
Pořád k jejímu označení používám červenou propisku.
Aby byla vidět, ne aby byla zaměnitelná s okolím. Aby se s ní dalo
pracovat.
Ale neberu ji jako fatální. Žádnou.
Tedy tu ve
školním prostředí.
Protože v životě je to pak trochu jinak a některé
chyby opravdu mohou být osudové.
A škola je tréninkové prostředí. Abychom si spoustu
věcí mohli vyzkoušet a debatovat, zda je to nutné či nikoliv. Zda je to chyba
osudová či jenom z nepozornosti. Uměli s ní pracovat.
V životě to pak budeme mít snazší. Možná tedy J.
Ale je potřeba vědět, že když se pak žije naostro,
tak ta tečka (nad j i jinde) může mít hodně velký význam. Celek tvoří detaily. A
některá chyba může být osudová a nevratná. I zapomenutá tečka.
Proto je asi dobré se na to připravit a umět s chybou pracovat. Netvářit se, že je všechno v pořádku, či dokonce za chybu chválit. Nebát se svých chyb a poučit se z nich.
Navzdory tomu, že to zní tak jednoduše, je to jedna z nejdůležitějších a nejtěžších věcí, kterou bychom se měli naučit a ze školy si měli nést do života.
Jak vnímáte chyby vy?
Nakonec jsem ráda za ten dril, který jsem ve škole zažila. Dodnes to mám v hlavě - kdy psát mně, mě, vyjmenovaná slova atd. Ano, občas se chybička vloudí, ale musela bych se stydět, kdyby to bylo pravidlem. Úplně chápu, že Vám u toho cuká ruka. Jen nevím, až kam to časem zajde?
OdpovědětVymazatNu, tak to jsem také zvědavá. Nicméně, za dril na své osobě jsem ráda, pořád to tam je:-) a mě to těší:-)
OdpovědětVymazat